به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ نورالینک از جدیدترین پروژه بلندپروازانه خود رونمایی کرده است. به ادعای ایلان ماسک، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ، تراشه Blindsight توانایی بازگرداندن نعمت بینایی به افراد نابینا را دارد!

همین تازگی نتیجه مطلوب اولین عمل جراحی کاشت تراشه مغزی نورالینک در بیمار واجد شرایط این مجموعه در دسترس عموم قرار گرفته بود. به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک در این مسیر قصد هیچ‌گونه اتلاف وقتی ندارد و به‌سرعت به سراغ پروژه بعدی نورالینک رفته است.

توضیحات ایلان ماسک درباره تراشه Blindsight و دستگاه تله‌پاتی نورالینک

سازوکار تراشه Blindsight به چه‌صورت است؟

ایلان ماسک اخیراً با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X (توییتر سابق) درباره این محصول جدید صحبت کرده است. به گفته او تراشه پیشرفته Blindsight قادر است توانایی بینایی را به چشم‌های افراد نابینا بازگرداند.
او ادعا کرده که تکنولوژی این تراشه مغزی جدید در بازگرداندن بینایی به میمون‌های نابینا عملکردی فوق‌العاده داشته است. به گفته او مراحل آزمایشی تراشه جدید استارتاپ نورالینک در حال حاضر در فاز آزمون و خطا بر روی میمون‌های واجد شرایط می‌باشد.

ایلان ماسک در این پست نام این تراشه مغزی را “Blindsight” اعلام کرده است. عبارت Blindsight به معنای نوعی “دیدن بدون تجربه بصری” و یا “بینایی ناآگاهانه” است.
او اعلام کرده که در ابتدا رزولوشن (وضوح) تصاویری که بیماران نابینا به کمک این تراشه خواهند دید، پایین خواهد بود. ماسک این کیفیت اولیه را به روزهای ابتدایی “گرافیک بازی‌های نینتندو” تشبیه کرده و گفته است در آینده کیفیت تصاویر تراشه Blindsight حتی از میزان وضوح دید بشری نیز فراتر خواهد رفت.

تراشه Blindsight

ماسک در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرده که در طی مراحل آزمایشی کاشت و نظارت این تراشه مغزی، هیچ یک از میمون‌ها در اثر دریافت تراشه Blindsight از بین نرفته یا به‌شدت مجروح نشده‌اند.
یکی از انتقادات همیشگی به استارتاپ نورالینک از سوی نهادهای نظارتی و گروه‌های حامی حیواناتی بوده است که معتقد بودند در طی آزمایشات این کمپانی، میمون‌ها و دیگر حیوانات آزمایشی آسیب زیادی دیده و تلف می‌شوند.

شایان ذکر است که تراشه Blindsight، با وعده “بازگرداندن کامل بینایی به افراد نابینا” یکی از مراحل پروژه “تله‌پانی” (Telepathy) استارتاپ نورالینک می‌باشد. ماسک دو ماه پیش اعلام کرده بود اولین بیمار کاشت تراشه مغزی این مجموعه حال عمومی خوبی دارد و در حال گذراندن دوره نقاهت می‌باشد.

نورالینک


او سپس اعلام کرده بود که این بیمار (نولند آربا) قادر است تنها به کمک افکارش ماوس کامپیوتر را تکان دهد و حتی چند روز پیش تصاویری از اولین بیمار نورالینک در حال بازی شطرنج به کمک سیگنال‌های مغزی‌اش منتشر شده بود! ماسک همین چند ساعت پیش با انتشار پستی در X ادعا کرده که آربا اولین پست جهان را به کمک فکر کردن در این پلتفرم منتشر کرده است!

منبع: EuroNews Health

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array