به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت رابط مغز و کامپیوتر پرسیژن (Precision Neuroscience) اعلام کرده است که رکورد جهانی جدیدی را در زمینه تعداد الکترودهای دریافت‌کننده اطلاعات عصبی در یک تراشه مغزی بر روی مغز یک انسان زنده به ثبت رسانده است. این شرکت با ثبت 4096 الکترود موفق شد رکورد قبلی 2048 عددی که سال گذشته به ثبت رسیده بود را بشکند.

تعداد بالای الکترودها در یک تراشه مغزی به دانشمندان علوم اعصاب اجازه می‎دهد فعالیت نورون‌ها را با وضوحی بی‌نظیر ترسیم و به شکلی کارآمدتر، شیوه تبدیل افکار به اعمال را رمزگشایی کنند.

تراشه مغزی پرسیژن

این شرکت نیز همانند بسیاری از رقبا، هدف اصلی خود از استفاده از رابط مغز و کامپیوتر (BCI) را بازگرداندن توانایی گفتار و حرکت در بیماران، به ویژه کسانی که دچار سکته مغزی یا آسیب نخاعی شده‌اند، عنوان کرده است. آنچه پرسیژن را از رقبای خود متمایز می‌کند، جدایی این شرکت از یکی از شرکت‌های صاحب نام در زمینه رابط مغز و کامیپوتر (BCI)، یعنی نورالینک (Neuralink) است. این شرکت متعلق به ایلان ماسک دستاوردهای بزرگی در این زمینه به دست آورده است.

جالب است بدانید که بن راپوپورت، جراح مغز و اعصاب و از بنیانگذاران نورالینک، در سال 2021 با مشارکت سه تن دیگر از همکارانش، شرکت Precision Neuroscience را تأسیس کرد. وی دلیل خروج از نورالینک را نگرانی‌های ایمنی در مورد شیوه تهاجمی تراشه مغزی این شرکت عنوان کرده بود. به گفته راپوپورت، در اولین روزهای توسعه‌ BCI، تصور می‌شد برای استخراج داده‌ها، باید الکترودهای سوزنی‌شکل کوچکی را به مغز وارد کرد و این کار می‌توانست به مغز دریافت کننده آسیب وارد کند. او و همکارانش شرکت خود را با این هدف راه‌اندازی کردند که شیوه‌ای غیرتهاجمی برای استخراج داده‌های غنی با انطباق‌پذیری و ایمنی بیشتر در یک تراشه مغزی جدید ابداع کنند.

اکنون پرسیژن با ثبت این رکورد تازه، گامی مهم در راستای عرضه محصولی انقلابی برای درک عمیق‌تر مغز انسان برداشته و انتظار دارد اولین دستگاه خود را در سال ۲۰۲۵ روانه‌ بازار کند.

تراشه مغزی جدید

مقایسه تراشه مغزی نورالینک با محصول جدید پرسیژن

رابط مغز و کامپیوتر نورالینک از ۱۰۲۴ الکترود در ۶۴ سیم نازک‌تر‌ از‌ مو برخوردار است که با کمک یک ربات جراح در مغز کاشته می‌شود. در اولین بیمار دریافت‌کننده این ایمپلنت، سیم‌ها با عمق سه تا پنج میلی‌متر به بافت مغز وارد شد. همانطور که گزارش شد، چند هفته بعد از عمل، ۸۵ درصد از این سیم‌ها از بافت مغز بیمار خارج شدند و حتی تعدادی به کلی از کار افتادند. نورالینک گفته است در بیمار دوم، عمق سیم‌ها را به هشت میلی‌‌متر افزایش می‌دهد.

این درحالی است که رابط مغز و کامپیوتر تولیدی شرکت پرسیژن نه تنها در مغز فرو نمی‌رود، بلکه روی آن قرار می‌گیرد. این دستگاه که با نام Layer 7 Cortical عرضه می‌شود، حداقل یک لایه‌ی نازک زرد دارد که در ضخامت یک پنجم موی انسان، ۱۰۲۴ الکترود را با الگویی مشبک روی خود جا داده است. این رابط ماژولار بوده و امکان اضافه‌کردن چندین لایه به هر دستگاه در آن فراهم شده است.

به گفته‌ پرسیژن، این لایه‌ها با یک جراحی ساده و ایجاد یک شکاف نازک در جمجمه، در مغز بیمار جاگذاری خواهد شد. طراحی واحد پردازشی جمع‌آوری داده‌ها از الکترودها به گونه‌ای است بین جمجمه و پوست سر قرار می‌گیرد و حتی بدون آسیب از مغز خارج می‌شود.

وقتی مغز بعد از پردازش اطلاعات، اقدامی را آغاز کند، سیگنال‌های الکتریکی تولیدشده توسط آن، به وسیله دستگاه جدید پرسیژن در مقیاس میکرونی ثبت می‌شوند.

منبع: arstechnica

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array