به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  اواخر سال گذشته، کمپانی AMD از واحدهای پردازش شتاب (APU) موبایل سری رایزن 8040 (Ryzen 8040 (Hawk Point)) خود رونمایی کرد. اکنون در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۴ ، این شرکت علاوه بر پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 9000، نسل جدیدی از پردازنده‌های رایزن برای لپ‌تاپ‌ را نیز معرفی کرد که قرار است با نام جدید Ryzen AI 300 ، با تمرکز بر قابلیت‌های هوش مصنوعی برای لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس (+Copilot) روانه بازار شوند.

با پردازنده‌های رایزن AI 300 بیشتر آشنا شوید

پردازنده‌های جدید AMD مانند سری رایزن ۹۰۰۰ بر پایه معماری Zen 5 استوار هستند. در این پردازنده‌ها از معماری XDNA2 برای واحد پردازش عصبی (NPU) و از RDNA 3.5 برای iGPU با ۱۶ واحد محاسباتی استفاده شده است. قدرت NPU هردو پردازنده نیز برابر 50 TOPS است.

تراشه رایزن AI 300

طبق اعلام AMD، اولین نمونه این محصولات با نام‌های رایزن AI 9 HX 370 و رایزن AI 9 365 وارد بازار خواهند شد. مدل Ryzen AI 9 HX 370 به ۱۲ هسته و ۲۴ رشته مجهز شده و از حداکثر فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. در مقابل، پردازنده Ryzen AI 9 365 مجهز به ۱۰ هسته، ۲۰ رشته، ۳۴ مگابایت حافظه کش و گرافیک رادئون 880M با حداکثر فرکانس ۵.۰ گیگاهرتز تولید خواهد شد. آنچه Ryzen AI HX 370 را از Ryzen AI 365 متمایز می‌کند، عملکرد گرافیکی مضاعف آن است.

شرکت AMD جزئیاتی را نیز در مورد دستیابی به جهشی عظیم در قدرت پردازش هوش مصنوعی در NPUهای جدید خود به اشتراک گذاشته است. همانطور که گفتیم، تراشه‌های جدید بر اساس معماری XDNA 2 طراحی شده‌اند و به گفته AMD، ظرفیت محاسباتی واحد پردازش عصبی XDNA2 تا ۵ برابر نسبت به نسل قبلی بیشتر است. افزون بر این، بهره‌وری انرژی این مدل نیز تا دو برابر بیشتر شده است.

این شرکت حتی در گزارش خود، عملکرد نسل سوم Ryzen AI APU در زمینه پردازش وظایف هوش مصنوعی و امور غیر از آن را با APUهای کوالکام و اپل مقایسه کرده و وعده داده است که از ماه جولای بیش از 100 رایانه شخصی با برند کوپایلت پلاس از شرکای برتر این شرکت یعنی ایسر، ایسوس، اچ‌پی، لنوو و MSI مجهز به پردازنده‌های رایزن AI 300 روانه بازار خواهند شد.

منبع: neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array