به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تلاش آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک (SPR) از قیمت نفت حمایت کرده و آن را برای دومین روز پیاپی در روز دوشنبه (20 آذر) افزایش داده است. 

کاهش اخیر قیمت باعث شده آمریکا به فکر خرید 3 میلیون بشکه نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک خود باشد. این مقدار نفت قرار است در مارس 2024 تحویل داده شود. در حالی که تقویت SPR با مازاد عرضه نفت مقابله می‌کند، کاهش شاخص قیمت مصرف کننده در چین و تردیدهای اوپک پلاس بر عدم اطمینان در بازار انرژی می‌افزاید.

هر بشکه شاخص برنت دریای شمال امروز با 72 سنت معادل 0.95 درصد افزایش به 76 دلار و 37 سنت رسید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 41 سنت معادل 0.58 درصد افزایش، در سطح 71 دلار و 67 سنت معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد که علیرغم قدرت اولیه، روند بازار همچنان نزولی است. بنابراین، هر افزایشی احتمالاً یک فرصت کوتاه مدت خروج است.

روندهای بازار نفت

معاملات آتی شاخص‌های برنت و WTI هر دو هفته را افزایشی آغاز کردند. این افزایش علیرغم طولانی‌ترین روند کاهش هفتگی از سال 2018 رخ می‌دهد که بر نگرانی‌های مازاد عرضه تاکید دارد. بازار در حال حاضر در حال متعادل کردن نگرانی‌های عرضه در پس زمینه تقاضای نامشخص، به ویژه از سوی چین است.

اقدام آمریکا برای افزودن 3 میلیون بشکه به ذخایر استراتژیک نفت (SPR) باعث ایجاد ثبات نسبی در قیمت‌ها می‌شود. با وجود این، تردیدهایی در مورد اثربخشی کاهش تولید اوپک پلاس وجود دارد.

چشم‌انداز کوتاه مدت قیمت نفت

بازار نفت خام در کوتاه مدت با ترکیبی از عوامل صعودی و نزولی مواجه است. سیگنال‌های ایالات متحده مبنی بر خرید تا 3 میلیون بشکه برای ذخایر استراتژیک نفت (SPR) ممکن است به تعدیل شرایط کمک کرده باشد، اما از برنامه کاهش تولید اوپک پلاس برای کاهش عرضه حمایت و در نهایت افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهانی و ثبات اقتصادی چین متغیرهای کلیدی هستند که می‌توانند جهت بازار را تحت تاثیر قرار دهند. تحولات ژئوپلیتیکی در مناطق تولیدکننده نفت نیز یک عامل حیاتی در تعیین روند عرضه باقی مانده است.

تحلیل تکنیکال نفت خام

تحلیل و بررسی نفت خام سبک 20 آذر

قیمت روزانه فعلی معاملات آتی نفت خام سبک در 71.70، اندکی بالاتر از بسته شدن روز قبل یعنی 71.23 است که نشان دهنده یک صعود متوسط است. با این حال، کمتر از میانگین متحرک 50 روزه (EMA 50) در سطح 79.88 دلار و میانگین متحرک 200 روزه (EMA 200) در کانال 76.29 دلار قرار دارد که نشان دهنده احساسات نزولی در بلند مدت است.

قیمت زیر مقاومت اولیه 72.48 دلار و بسیار پایین‌تر از مقاومت اصلی در 77.43 قرار دارد و چشم‌انداز نزولی را در میان مدت تقویت می‌کند. سطح حمایت اولیه در 66.85 دلار، به عنوان یک مرز بالقوه در پایین وارد بازی شده است.

در سناریوی کنونی، قیمت فعلی بسیار مهم محسوب می‌شود و به طور بالقوه یک لحن صعودی برای امروز (20 آذر) ایجاد کرده است. با این حال، در مجموع، علیرغم افزایش اندک، احساسات بازار آتی نفت خام سبک در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به سمت نزولی متمایل است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array