به گزارش ایران دکونومی، در روزهای نخستین پس از انتخابات ریاست جمهوری و با خوشبینی و دیدگاه مثبت بازار، قیمت دلار روند کاهشی در پیش گرفت؛ به طوری که در روزهای گذشته و در مواردی قیمت به کانال 57 هزار تومان بازگشت. سوال اینجاست که نرخ ارز بدون دخالت بازارساز می‌تواند در این کانال قرار گرفته و تثبیت شود؟ آیا بانک مرکزی به نقش حمایتی خود در کنترل بازار ادامه خواهد داد؟

آنچه مسلم است نرخ ارز در روزهای اخیر و بدون حضور هیچ نوع کاتالیزور خبری با سیگنال منفی که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد، مجدداً وارد کانال 58 هزار تومان شده است. از سوی دیگر، فعالان بازار از پایان روزهای حمایتی بانک مرکزی سخن به میان آورده و برخی دیگر نیز معتقدند که نرخ دلار بیشتر به کانال‌های 58 و 59 هزار تومان تمایل دارد.

در سال جاری بیشتر شاخص‌های اقتصادی روندی مثبت را تجربه کرده‌اند؛ رشد شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تورم و نرخ رشد نقدینگی سیگنالی افزایشی برای نرخ ارز صادر می‌کند. از سوی دیگر، شاخص بازدهی دلار آزاد در ۴ ماه گذشته منفی بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بهتر است نرخ ارز نسبت به نرخ تورم تعدیل گردد.

روز سه‌شنبه ۲ مرداد 1403، دلار آزاد که در روز دوشنبه به پله پنجم کانال ۵۷ هزار تومانی رسیده بود با رشد نرخ 750 تومانی نسبت به نرخ روز پیشین، به 58 هزار و 150 رسید و در روز جاری نیز با رشد 150 تومانی، تا این لحظه در کانال 58 هزار و 300 تومان معامله می‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array