به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نفت برنت هفته گذشته 2.1 درصد کاهش یافت. این چهارمین جلسه متوالی کاهش بوده و طولانی‌ترین روند کاهشی آن از 2 ژانویه 2024 است. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز در مقیاس هفتگی 2.8 درصد کاهش یافت.

قیمت نفت در روز جمعه  4 خرداد 1403، حدود 1 درصد افزایش یافت اما به دلیل نگرانی از اینکه داده‌های قوی اقتصادی آمریکا ممکن است نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه داشته و تقاضای سوخت را محدود سازد، یک هفته کاهشی را ثبت کرد.

قیمت نفت خام برنت تحویل جولای با ۷۶ سنت افزایش به ۸۲ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد فعال تحویل اوت نیز با 73 سنت افزایش در 81.84 دلار بسته شد. قیمت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 85 سنت یا 1.1 درصد افزایش به 77.72 دلار رسید.

روز پنج شنبه 3 خرداد، برنت پایینترین قیمت خود از 7 فوریه 2024 را ثبت و معاملات آتی WTI آمریکا نیز در پایین‌ترین سطح خود از 23 فوریه به پایان رسید.

تحلیلگران باور دارند که تقاضای تابستانی سوخت در آمریکا از آخر این هفته افزایش خواهد یافت. نگرانی‌ها در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش هفته گذشته در ذخایر نفت خام آمریکا بر احساسات بازار تاثیر گذاشته است.

دقایقی از آخرین جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو که در روز چهارشنبه 2 خرداد منتشر شد، نشان داد که سیاست گذاران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا نرخ های بهره به اندازه کافی برای مهار تورم بالا هستند یا خیر؟ برخی از مقامات حاضر بودند در صورت افزایش تورم، نرخ بهره را دوباره افزایش دهند.

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو و سایر سیاستگذاران از آن زمان گفته‌اند که افزایش بیشتر احتمالی را بعید می‌دانند. نرخ بهره بالاتر هزینه استقراض را افزایش و می‌تواند فعالیت اقتصادی را کاهش دهد دهد که به این ترتیب تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد.

احساسات مصرف‌کننده نیز به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد بالا ماندن هزینه‌های وام به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه اخیر سقوط کرد. بدبینی در میان خانوارها به معنای کاهش هزینه‌های مصرف کننده است، اگرچه رابطه بین این دو ضعیف بوده است.

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی نوشتند که تقاضای سوخت از منظری گسترده‌تر همچنان قوی است و اضافه کردند که انتظار دارند کل مصرف مایعات نفتی حدود 1.5 میلیون بشکه در روز در سال جاری (2024) افزایش یابد.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز گفت که در سمت عرضه، تعداد دکل های نفتی آمریکا که شاخص اولیه تولید آینده است، در این هفته بدون تغییر در 497 واحد باقی ماند.

در همین حال، بازار منتظر نشست آنلاین گروه تولیدکننده اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در دوم ژوئن 2024 است تا در مورد تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان 2.2 میلیون بشکه در روز گفتگو کنند.

تحلیلگران تا حد زیادی پیش بینی می‌کنند که کاهش تولید فعلی حداقل تا پایان سپتامبر 2024 تمدید شود.

روسیه با اعتراف به مازاد تولید نفت، این هفته اعلام کرد که در ماه آوریل به دلایل فنی از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفته است.

وزیر نفت ونزوئلا نیز گفت که ونزوئلا قصد دارد در دسامبر سال جاری (2024)، 1.23 میلیون بشکه در روز نفت تولید کند که پس از اضافه شدن دکل های حفاری، حدود 290 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ابتدای سال خواهد بود.

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array