به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه با افزایش هیجان مربوط به تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) فیوچرز اتریوم، قیمت بیت کوین روندی صعودی در پیش گرفت و باعث شد بسیاری از معامله‌گران در انتظار یک پامپ قدرتمند به سمت مارک 30000 دلاری باشد، یک اصلاح عمیق، قیمت را به زیر 28 هزار دلار بازگرداند. اکنون گاوها در این منطقه نقدینگی بیشتری را برای ازسرگیری این روند صعودی جمع‌آوری می‌کنند.

افت‌های سودآور قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ

همانطور که قبلاً هم اشاره شده است، انتظار می‌رود رویداد هاوینگ بیت کوین در آوریل 2024 اتفاق بیفتد و به دنبال آن، پاداش ماینرها نصف شده و از 6.25 واحد به 3.125 واحد بیت کوین (BTC) کاهش یابد. مهمترین تاثیر هاوینگ، کنترل تورم از طریق کاهش عرضه در گردش بزرگترین ارز دیجیتال بازار است.

تاریخ نشان داده است که این کاهش عرضه بیت کوین را قادر می‌سازد پس از هاوینگ، با تغییر دینامیک عرضه و تقاضا صعود کند. از این رو سرمایه گذاران تمایل دارند قبل از این رویداد با هر بار اصلاح قیمت برای خرید این دارایی اقدام کنند. رکت کپیتال (Rekt Capital) در این خصوص می‌گوید:

«برای اینکه بتوانید طعم واقعی افزایش قیمت بعد از هاوینگ را بچشید، از هر نقطه منفی قبل از هالوینگ نهایت استفاده را ببرید.»

— (rektcapital@) ؛ چهار اکتبر 2023

آیا EMAهای بازار گاوی می‌توانند روند صعودی را نجات دهند؟

قیمت بیت کوین برای مدت کوتاهی بالاتر از میانگین‌های متحرک اصلی یعنی میانگین متحرک نمایی 21 هفته‌ای (خط قرمز رنگ در نمودار زیر)، متحرک نمایی 100 هفته‌ای (آبی) و متحرک نمایی 200 هفته‌ای (بنفش) قرار گرفت؛ هرچند پولبک فعلی، قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی 100 هفته‌ای کشانده است و این وضعیت می‌تواند چشم‌انداز صعودی این ارز را کمی پیچیده کند.

میانگین متحرک نمایی 21 هفته‌ای همچنان در محدوده تراز 27281 دلار باقی مانده است، اما در صورت از دست رفتن این ناحیه، ممکن است قیمت بیت کوین با فشار فروش بیشتری روبه‌رو شود که آن را تا حمایت اصلی بعدی در متحرک نمایی 200 هفته‌ای در تراز 25645 دلار پایین می‌کشد.

نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)؛ منبع: Tradingview

در تایم فریم‌های پایین‌تر ‌می‌بینیم که در حال حاضر، بیت کوین بالاتر از میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته با قیمت 27685 دلار معامله می‌شود. یک کانال صعودی کلیدی نیز با مقاومتی نزدیک به 27850 دلار در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) در حال شکل‌گیری است.

نمودار یک ساعته بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) ؛ منبع: TradingView

اولین مانع صعود قیمت در محدوده 27850 دلار و 28000 دلار قرار دارد. بسته شدن کندل روزانه بالاتر از مقاومت 28000 دلاری می‌تواند آغازگر یک روند افزایشی دیگر باشد. در این حالت، قیمت می‌تواند به سمت مقاومت 29200 دلار صعود کند، ولی پیش از لمس این منطقه و آماده شدن برای فتح کانال 30 هزار دلار باید بر مقاومت مهم 28500 دلاری غلبه کند.

در مقابل، اگر بیت کوین نتواند حرکت خود را بالاتر از مقاومت 27850 دلاری ادامه دهد، ممکن است این اصلاح نزولی تا رسیدن به حمایت 27500 دلاری و میانگین متحرک ساده 100 یک ساعته پیش روی کند. حمایت مهم بعدی نیز به ترتیب در نزدیکی سطوح 27400 دلار و 27200 دلار از ریزش سنگین قیمت جلوگیری می‌کنند. شکست نزولی و بسته شدن قیمت زیر سطح 27200 دلار ممکن است در کوتاه مدت بیت کوین را به سمت 26800 دلار و حتی 26200 دلار سوق دهد.

در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD)، اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین‌های متحرک (MACD) در منطقه صعودی شتاب خود را از دست می‌دهد و شاخص مقاومت نسبی (RSI) بالاتر از سطح 50 قرار دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array