به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روزهای آخر هفته گذشته، بزرگ‌ترین رمزارز بازار، بیت‌کوین (BTC)، در میان انباشت گسترده این دارایی توسط نهنگ‌ها، حرکت صعودی قدرتمندی را آغاز کرد. هرچند شکست اخیر قیمت و عبور از مقاومت 27000 دلار، راه افزایش بیشتر و رسیدن بیت کوین به مرز 27800 دلار را باز کرده است، ولی نگرانی در مورد اصلاح عمیق قیمت، هولدرهای بلند مدت بیت کوین را دچار هراس کرده است.

به گزارش پلتفرم تحلیل داده سنتیمنت (Santiment)، در عرض ۲۴ ساعت، ۱۶ آدرس جدید به تعداد آدرس‌‌های نهنگ با دارایی بین ۱۰۰ تا ۱،۰۰۰ واحد بیت ‌کوین، اضافه شده است. این نشان‌دهنده بیشترین افزایش یک روزه تعداد نهنگ‌ها از ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۲ تاکنون است. به این ترتیب، تعداد کل آدرس‌های این دسته از هولدرهای بزرگ به ۱۳۹۶۷ مورد رسیده است.

تخفیف 16 درصدی صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل (GBTC)

احتمال می‌رود شرکت بزرگ مدیریت دارایی گری اسکیل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) این هفته در مورد تبدیل GBTC به یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) معاملات اسپات بیت کوین به گفتگو بنشینند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کمیسیون تصمیم گرفته است با حکم صادرشده دادگاه به نفع گری اسکیل مخالفت نکند. همین تصمیم باعث شد شانس تایید ETF بیت کوین در ایالات متحده تا ژانویه 2024 تا 90 درصد افزایش یابد.

در میان همه این تحولات، تخفیف سهام GBTC نسبت به قیمت اسپات بیت کوین به زیر 16 درصد کاهش یافته است. این شکاف تخفیف در اوایل سال جاری به 30 درصد می‌رسید. طبق داده‌های اخیر YCharts، تخفیف صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل  (GBTC) نسبت به ارزش خالص دارایی  (NAV) بیت‌کوین تا روز 13 اکتبر به 15.87 درصد رسیده است.

این کاهش تخفیف GBTC زمانی آغاز شد که بلک راک و چندین موسسه مالی دیگر در اواسط ماه ژوئن درخواست خود مبنی بر راه‌اندازی ETF بیت کوین را برای کمیسیون ارسال کردند.

تخفیف تراست بیت کوین گری اسکیل
نمودار تخفیف تراست بیت کوین گری اسکیل (GBTC) نسبت به NAV در 12 ماه گذشته. منبع: YCharts

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

روند نزولی قبلی قیمت بیت کوین در نزدیکی سطح 26550 دلار متوقف شد، چراکه تلاش خرس‌ها (فروشندگان) برای شکست حمایت 26550 دلار بی‌نتیجه ماند و در نتیجه، یک اصلاح صعودی بالاتر از مقاومت 26800 دلار آغاز شد. این حرکت بالاتر از سطح فیبوی اصلاحی 23.6% حرکت نزولی سقف نوسانی 28285 دلار به 26550 دلار ادامه یافت. علاوه بر این، در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) می‌بینیم که یک خط روند نزولی اصلی با مقاومتی نزدیک به 27000 دلار به سمت بالا شکسته شده است.

بیت کوین در حال حاضر، بالاتر از مارک 27000 دلار و میانگین متحرک ساده 100 (در نمودار یک ساعته) و با قیمت 27850 دلار معامله می‌شود و تا این لحظه موفق شده است مقاومت دشوار 27300 دلاری و 27500 دلاری در نزدیکی سطح فیبوی اصلاحی 61.8 % را پشت سر بگذارد. ادامه این حرکت، بالاتر از سطوح مقاومت 27500 دلاری و 27650 دلاری و حفظ قاطعانه این موقعیت می‌تواند مومنتوم لازم برای ورود به کانال 28 هزار دلار را فراهم کند.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) منبع: TradingView

اکنون اصلی‌ترین مانع پیش روی گاوها (خریداران) در منطقه 28000 دلار قرار دارد؛ به طوری که بسته شدن قیمت بالاتر از این مقاومت مهم ممکن است باعث آغاز یک روند افزایشی ثابت و حرکت به سمت تراز 28500 دلار شود. هرگونه افزایش بیشتر در این ناحیه می‌تواند بیت کوین را به تراز 29200 دلار برساند.

در مقابل، اگر بیت کوین نتواند موضع کنونی خود بالاتر از مقاومت 27500 دلاری را تثبیت کند و این منطقه حیاتی را از دست بدهد، احتمالاً با یک روند نزولی جدید روبه‌رو شود. در این روند نزولی، مقاومت‌های قبلی که اکنون نقش سطوح حمایتی را ایفا می‌کنند تاحدودی مانع از ریزش سنگین قیمت می‌شوند، ولی حمایت اصلی در نزدیکی مارک 27000 دلار و منطقه خط روند قرار دارد.

حمایت مهم بعدی نزدیک به سطح 26900 دلار و میانگین متحرک ساده 100 دیده می‌شود. شکست نزولی و بسته شدن قیمت زیر این سطوح حمایتی ممکن است باعث کاهش بیشتر قیمت و حرکت به سمت حمایت بعدی در نزدیکی تراز 26550 دلار شود.

در نمودار ساعتی جفت ارز بیت کوین در برابر دلار آمریکا (BTC/USD) اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین‌های متحرک (MACD) در منطقه صعودی مومنتوم خود را از دست می‌دهد و شاخص مقاومت نسبی (RSI) بالاتر از سطح 50 قرار دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: newsbtc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array