به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به نظر می‌رسد که خوش‌بینی امیدوارکننده معامله‌گران بیت کوین در هفته اول مارس به تدریج کم‌رنگ‌تر می‌شود، چرا که معیارهای کلیدی درون زنجیره‌ای مقاومت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

در حال حاضر، بیت کوین با تهدید لمس مجدد تراز 22 هزار دلار مواجه است و در صورت وقوع چنین اتفاقی، موج گسترده‌ای از فروشندگان برای کسب سود، وارد عمل می‌شوند. به عقیده برخی از تحلیلگران، اگر قیمت اعمال (strike price) فروشندگان کوتاه مدت بار دیگر لمس شود، بیت کوین می‌تواند دوباره تا مرز 19 هزار دلار کاهش یابد.

آپشن های بیت کوین

آپشن‌های بیت کوین بر اساس قیمت اعمال. منبع: Coinglass

این درحالی است که تعداد معدودی از تحلیلگران همچنان بر این پیش‌بینی اصرار دارند که بیت کوین در کوتاه مدت می‌تواند به کانال 25 هزار دلار وارد شود. البته داده‌های درون زنجیره‌ای به دلایلی بر شکل‌گیری مقاومت قیمت در سطوح بالاتر اشاره دارند.

معیار قیمت تحقق یافته بیت کوین، از احتمال افزایش فشار برای دریافت سود حکایت دارد

نگرانی فعالان بازار در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بالا بودن نرخ تورم، ازجمله بادهای مخالفی هستند که بیت کوین در سطح کلان با آن مواجه است و همین امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران ارزش زمانی پول (TVM) سرمایه‌گذاری‌های خود روی بیت کوین را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهند. برای اندازه‌گیری آن‌چین ارزش زمانی پول (TVM)، می‌توان هولدرهای بیت‌کوین را بر اساس مدت زمانی که این دارایی را نگه‌داشته‌اند و میانگین هزینه‌ای که برای خرید آن صرف کرده‌اند، طبقه‌بندی نمود.

آن دسته از سرمایه‌گذارانی که طی شش ماه گذشته بیت کوین خریداری کرده‌اند، از شرایط بازار نزولی اولیه بهره‌مند شده‌اند و با رسیدن به میانگین قیمت واقعی 21 هزار دلار، روی سود قرار گرفته‌اند. میانگین قیمت واقعی بازار در بین همه هولدرهای بیت کوین اکنون برابر 19800 دلار است که همچنان در منطقه سود می‌باشد.

در مقابل، بیت کوین‌هایی که بیش از شش ماه از خرید آنها گذشته است، قیمت واقعی بالاتری نسبت به سایر گروه‌های بازار داشته و رقم 23,500 دلار را نشان می‌دهند. وقتی بیت کوین به سطوحی بالاتر از منطقه 23,500 دلاری برسد، آن دسته از هولدرهایی که در بیش از 6 ماه گذشته شاهد بازگشت ارزش زمانی (TVM) اندکی بوده‌اند، به طور بالقوه فشار خود برای یک شکست مقاومتی را افزایش می‌دهند.

هزینه خرید بیت کوین

هزینه خرید بیت کوین بر اساس زمان نگهداری منبع: Glassnode

افزایش جریان ورود نقدینگی در مقایسه با سال 2022

همانطور که می‌دانید، قیمت بیت کوین نسبت به نرخ بهره و شاخص دلار آمریکا (DXY) واکنش شدید نشان می‌دهد، چرا که این دو عامل فشار زیادی بر دارایی‌های ریسکی وارد می‌کنند. البته تأثیر منفی این عوامل برای فروشندگان کوتاه مدت بسیار عالی است، اما برای بیت کوین چندان خوب نیست. بهترین راه برای مقاومت بیت کوین در برابر فشار فروشندگان کوتاه مدت، ورود نقدینگی جدید و افزایش خریداران اسپات در بازار است.

تحلیل جریان‌های خالص ورودی به صرافی‌ها می‌تواند روش خوبی برای اندازه‌گیری نقدینگی جدید باشد. در حال حاضر این معیار حاکی از افزایش 34 درصدی از آغاز سال 2023 تاکنون است، ولی همچنان از میانگین روزانه 1.6 میلیارد دلار سالانه عقب‌تر است.

حجم بیت کوین در صرافی

حجم بیت کوین در صرافی‌ها؛ منبع: Glassnode

در حال حاضر، تحلیلگران در این مورد اجماع نظر دارند که امکان ورود نقدینگی جدید به بازار رمزارزها به دلیل سرکوب بانک‌هایی که از کسب‌وکارهای رمزارزی حمایت می‌کنند، با مشکل بزرگی مواجه شده است.

افزایش سود محقق نشده بیت کوین منعکس کننده چرخه‌های قبلی است

در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، به سود واقعی دست پیدا کرده‌اند، با نگاهی به معیار کل سود و زیان تحقق نیافته (NUPL) به سیگنال‌های مثبت درون زنجیره‌ای می‌رسیم. معیار NUPL تفاوت بین سود تحقق نیافته و زیان تحقق نیافته بیت‌کوین در موجودی در گردش آن را نشان می‌دهد.

با توجه به داده‌های اخیر پلتفرم تحلیل داده گلسنود (Glassnode)، معیار NUPL روز 6 مارس (15 اسفند) نشان می‌دهد که:

«از اواسط ژانویه (اواخر دی)، میانگین هفتگی NUPL از حالت زیان خالص تحقق نیافته به حالت مثبت تغییر وضعیت داده است. این حاکی از آن است که در مقطع کنونی، به طور متوسط دارندگان بیت‌کوین روی سود خالص غیرواقعی 15 درصدی از ارزش بازار ایستاده‌اند. این الگو شبیه ساختار بازاری است که در بازارهای نزولی قبلی به معنای فاز گذار بوده است.»

کل سود و زیان تحقق نیافته (NUPL) بیت کوین.

کل سود و زیان تحقق نیافته (NUPL) بیت کوین. منبع: Glassnode

در حالی که ممکن است مومنتوم بیت کوین در سال 2023 در اواسط فوریه متوقف شده باشد و بسیاری از عوامل مخالف همچنان به قوت خود باقی مانده باشند، ولی نشانه‌های مثبتی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد به مرحله گذار از عمیق‌ترین فاز از بازار خرسی اخیر نزدیک می‌شویم. در واقع با وجود اینکه بیت‌کوین برای غلبه بر مقاومت 25 هزار دلاری به مشکل برخورده است، اما تجزیه و تحلیل‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد که پولبک مشاهده شده در این سطح قیمت کلیدی، بخشی از گذار و خروج از بازار نزولی فعلی است.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array