به گزارش ایران دکونومی، اقتصاد دنیا به سمت دیجیتالی شدن و آنلاین شدن در بستر فناوری اطلاعات حرکت می‌کند. در این فضا تحقیقات بازار هم به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. در پنل صنعت تبلیغات و تحقیقات بازار، احمد عطارزاده مدیر مارکتینگ تپسل، امیرحسین بیگی از یکتانت، هادی ورقایی از سوبازار و سوده حبیبی مدیرعامل شرکت ریوایز حضور داشتند.

در ابتدای این پنل ابتدا مدیر پنل پرسید: وضعیت تحقیقات بازار ایران چگونه است؟ چه تحلیلی روی آن وجود دارد و چه آینده‌ای دارد؟

سوده حبیبی پاسخ داد: تحقیقات بازاریابی عموماً در راستای کاهش ریسک‌های تصمیم‌گیری در دنیای کسب و کار و اقتصاد عمل میکند، اما متاسفانه علیرقم اینکه در ایران هم استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری پررنگ شده، اما به نظر می‌رسد که بسیار با وضعیت بین‌المللی فاصله داریم. بعد از ظهور و قدرت گرفتن صنعت آی تی در دنیا، تحقیقات بازاریابی بسیار سهل‌تر و آسانتر شده و اگر بخواهیم به دنیای امروز نگاه کنیم این تحقیقات از سه بخش ساختار یافته و هدفمند تشکیل شده است: گردآوردی و جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و سوم تفسیر و گزارش دهی این داده‌هاست. فعالیت‌های آی تی بر سه مورد اثرگذار بوده است؛ به گونه‌ای که صنعت تحقیقات بازاریابی، کلیه ابزارها و روش‌ها دگرگون شده است. حتی روش‌هایی منسوخ شده و روش‌های جدیدی جایگزین شده‌اند. این تحولات تا حدی به ایران هم رسیده است. حتی استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء تاثیرات زیادی بر دیتاها گذاشتند.

عدم استفاده از تکنولوژی چالش تحقیقات بازار است

مجری پرسید: به نوعی اقتصاد کلاسیک ما با اقتصاد نوآور و فناور درگیر شده است، در طرفی کسب و کارهای بزرگ مثل کارخانجات در اقتصاد کلاسیک نقش آفرینند؛ از طرف دیگر، در کسب و کارهای آنلاین شتابی در تحقیقات بازار دارند، روش تحقیقات بازار سنتی است و این چه چالشی در تحقیقات سنتی ایجاد می‌کند؟

هادی ورقایی پاسخ داد: تنها جایی که تحقیقات بازار در ایران باید باشد، الکامپ است؛ پاشنه آشیل تحقیقات بازار در ایران عدم استفاده از تکنولوژی است. تحقیقات بازریابی کمک به تغییر می‌کند، شرکتها هر زمان می‌خواستند در مدیریت، بازار، محصول و… تغییری ایجاد کنند به تحقیقات بازار رجوع می‌کردند. چند سالی است که خود شرکت‌های تحقیقات بازار هم دچار تغییر شدند. طبق تحقیقی، کل صنعت تحقیقات بازار در دنیا ۱۱۰میلیارد دلار برآورد شده است. از این مبلغ ۴۰میلیارد دلار برای شرکت‌هایی است که از روش‌های کلاسیک استفاده می‌کنند و ۴۴میلیارد دلار برای شرکت‌هایی با استفاده از تکنولوژی و ۲۶میلیارد دلار هم برای شرکتهایی‌ست که در گزارش‌دهی فعال هستند. هنوز گزارشی از حجم تحقیقات بازار ایران نداریم، اما تخمین می‌زنیم بالای ۷۰درصد آن با روش کلاسیک است. مهم‌ترین تغییر در این بازار سوشال مدیا بود. بعد از آن تکنولوژی‌ها کمک بسیاری به این بازار کردند.

دیتا باید رسوخ کند

مجری در ادامه پنل مطرح کرد: داده‌های آنلاین، در حین داشتن نقاط قوت اما حساسیت‌هایی دارند، چالش‌های حوزه را چه می‌بینید؟

احمد عطارزاده در پاسخ تشریح کرد: نکته جذابی را اشاره کردید، بخشی از دیتا نیاز به زمان دارد؛ یک دهه است که شاید ثبت این دیتا را شروع کرده‌ایم. شرکت‌ها درگیر فرآیندهای خودشان هستند، درآمد و چالش‌های دیگر، باید بپذیریم که دیتا اولویت آخر است. قطعاً اگر کمی زودتر بحث دیتا را شروع می‌کردیم، توجیهی نداشت؛ دیتا هنوز رسوخ نکرده بود، الان دقیقاً وقت باز کردن بحث دیتاست. شاید در حوزه تبلیغات آفلاین کسی از نتیجه دیده شدن را نمی‌پرسد، اما در تبلیغات آنلاین، زمان، محل، تعداد کلیک و اطلاعاتی از این دست را جویا می‌شوند. همه کسب‌وکارهای آنلاین با این اطلاعات باید بتوانند رفتار مشتریان خود را بشناسند و بعد حل مسئله کنند. ما هم باید همین‌کار را انجام دهیم، چرا که تبلیغ‌دهنده و ناشر این را از ما می‌خواهند. برای همین، باید کسب‌وکارهای کلاسیک را به سمت ما سوق دهند، این اتفاق سراسر برد است. در تپسل، برای این دیتا بودجه تعیین کردیم. امسال هم گزارش هر صنعت را به صورت مجزا منتشر کردیم. برای ما زمانبر بود. این دیتاها و حساسیت آن فقط در ایران نیست، وقتی سر همین اطلاعات زاکربرگ در دادگاه پاسخگو است یا درز اطلاعات می‌تواند ریاست جمهوری امریکا را تحت تاثیر قرار دهد، اهمیت این قضیه درک می‌شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array