به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با ظهور تکنولوژی جنجالی هوش مصنوعی در سال جاری، ابزارها و خدمات مبتنی بر این تکنولوژی به لطف چت‌بات محبوبی مانند ChatGPT محصول کمپانی OpenAI، در اکثر صنایع و خدمات امروزی فراگیر شده‌اند.

با درنظر گرفتن اینکه استفاده از این ابزار باعث بروز نگرانی‌های اخلاقی و حتی قانونی شده است، اما ظهور مدل‌های زبانی بزرگ و تخصصی و به‌کارگیری صحیح و سازنده آنها می‌تواند برای سیستم سلامت و درمان بشریت نجات‌بخش نیز باشد.

به همین دلیل دولت بریتانیا اخیراً اعلام کرده که مفتخر است مبلغ 21 میلیون پوند (معادل 26.75 میلیون دلار) را در سیستم جامع سلامت این کشور (NHS) سرمایه‌گذاری کند.
قرار است این مبلغ هنگفت سرمایه‌گذاری شده در NHS (National Health Service) به توسعه و تجهیز سیستم درمانی و بیمارستان‌های سراسر این کشور به ابزارهای هوش مصنوعی اختصاص یابد.

هوش مصنوعی

تمایل دولت بریتانیا به پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی

البته شایان ذکر است که سیستم جامع سلامت NHS در گذشته بابت استفاده از امکانات تکنولوژی هوش مصنوعی باعث بروز اختلافاتی شده بود. یکی از نهادهای نظارتی بریتانیا در سال 2017 ادعا کرده بود که همکاری این سیستم سلامتی با کمپانی DeepMind (زیرمجموعه گوگل) برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها، قوانین حریم شخصی کاربران و بیماران را نقض کرده است. این ادعا در اوایل سال جاری در دادگاه کاملاً رد شد.

با پیشرفت‌های صورت‌گرفته اخیر در حوزه هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ، بریتانیا سعی دارد همراه با این موج حرکت کرده و از امکانات آن بهره بگیرد. این کشور اروپایی در تلاش است تا با برگزاری اجلاس جهانی توسعه، اختصاص دادن جوایز چند میلیون پوندی برای دستاوردهای مربوط به حوزه هوش مصنوعی و تدوین قوانین مثبت و سازنده به‌جای محدودیت‌ها و نظارت‌های معمول؛ باعث رشد و پیشرفت مردم خود در این دنیای همیشه درحال تغییر شود.
همچنین دولت بریتانیا پاداش 100 میلیون پوندی برای دستاوردهای مفید و سازنده هوش مصنوعی در زمینه خدمات درمانی و آموزشی درنظر گرفته است.

اوایل ماه جاری، نخست‌وزیر این کشور، ریشی سوناک، اعلام کرده بود که کمپانی‌های سرشناس و معتبر فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند OpenAI، شرکت DeepMind زیرمجموعه گوگل و Anthropic وعده داده‌اند که به‌منظور گسترش و تقویت تحقیقات و تشدید موارد امنیتی، به این کشور دسترسی زودهنگام به محصولات و دستاوردهای جدید خود را ارائه خواهند داد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array