به گزارش ایران دکونومی، سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های تضمین امنیت مالی است که با توجه به نوسانات ارز و تورم در ایران، روش مناسبی برای حفظ ارزش پول است. بورس یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که البته ریسک‌های مختلفی را هم در بر دارد.

بر طبق پرسشنامه‌ای که توسط bankrate تنظیم و منتشر شد، ۲۸درصد از مردم همچنان بهترین راه سرمایه‌گذاری در کشورهای دارای تورم را خرید سهام می‌دانند. اگرچه این پرسش‌نامه را می‌توان با توجه به شرایط خاص ایران به چالش کشید، اما بر طبق گزارشی که تپسل در این خصوص منتشر کرده، همچنان بورس به دلیل سادگی در فهم، نقد شوندگی بالا، امکان حضور با مبلغ پایین، دارا بودن پشتوانه قانونی و قدمتی معتبر یکی از متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

نگاهی به آمار جهانی صنعت بورس

بر طبق گزارشی که کالج تپسل از این صنعت منتشر کرده و مطالعات انجام شده، در خصوص کل ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در سراسر جهان، می‌توان دید که طی ده سال گذشته، این عدد از ۶۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۱۰۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این رشد ۶۶درصدی را به نوعی می‌توان حرکتی در جهت سیکل سازنده دانست، زیرا به میزانی که مردم در خرید سهام مشارکت دارند به بهبودی اقتصاد شرکت‌ها کمک می‌کنند؛ همین باعث بهبودی وضعیت اقتصادی کشور می‌شود و وضعیت مردم برای سرمایه‌گذاری نیز بهبود می‌یابد. بنابر این گزارش، این رشد به معنای رشد در سراسر جهان است.

وضعیت بورس و کارگزاری در ایران

تاسیس بورس در ایران به سال ۱۳۱۵ برمی‌گردد، اما بورس اوراق بهادار تهران فعالیت خود را رسماً در سال ۱۳۴۶ با انجام چند معامله آغاز کرده‌است. نکته جالب این است که سامانه خرید و فروش آنلاین بورس در سال ۱۳۸۶، یعنی ۴۰سال بعد از فعالیت رسمی بورس، راه‌اندازی شده است.

چهار بورس بزرگ و مهم در کشور عبارتند از: بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا ایران و بورس انرژی که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۰۸ کارگزاری هم در کشور مشغول ارائه خدمات هستند.

بر اساس گزارش تپسل، جستجوی کلمات کلیدی این صنعت، در استان‌های زنجان، ایلام، قم، آذربایجان شرقی و تهران بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده‌است.

میزان آگاهی از برند در فضای دیجیتال به چه صورت است؟

اگر میزان کل جستجوی کلمات کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استورها را ۱۰۰ در نظر بگیریم، کارگزاری مفید ۳۸ درصد و کارگزاری آگاه ۳۰ درصد را در اختیار دارند. کارگزاری فارابی و مبین‌سرمایه نیز که هر دو در سال ۱۳۸۷ تاسیس شدند، به ترتیب ۶ و ۱۰ درصد این جستجوها را در اختیار دارند.

همچنین با بررسی میزان جستجوی کارگزاری‌های مختلف بورسی در فضای وب، بازهم کارگزاری مفید و آگاه، با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود پیشتاز هستند.

اوج حرکت هم به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد که شاخص بورس رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد که بعد از حدود دوسال و روند کاهشی محبوبیت بورس، میل حضور در این بازار به تدریج روند افزایشی را طی می‌کند.

کارگزاری‌ها چه فعالیت‌های تبلیغاتی‌ای داشته‌اند؟

ریزش شدید بورس در اواخر مرداد سال ۱۳۹۹ و در پی داشتن موج بی‌اعتمادی، باعث شد که در سال‌های اخیر، فعالیت کارگزاری‌ها به سمت گسترش آگاهی، بهینه‌سازی بسترهای مبادلاتی مثل توسعه اپلیکیشن، فرهنگ‌سازی و آموزش و گسترش خدمات در زمینه ارائه بسترهای سرمایه‌گذاری‌های مطمئن مثل صندوق‌های درآمد ثابت پیش رود.

با رشد شاخص بورس از اواخر ۱۴۰۱ و بررسی داده‌های تبلیغاتی، به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها تبلیغات بیشتری را در سال جاری انجام خواهند داد و بیشتر به جذب کاربر و میزان آگاهی از برند بپردازند.

کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۰ بیشتر در قالب سایت فعالیت می‌کردند و کاربران خود را نیز از همین کانال جذب می‌کردند. اما، در این دو سال اخیر و با توسعه زیرساخت‌ها به نظر می‌رسد که توسعه محصولات، به خصوص اپلیکیشن‌ تبادل‌های سهامی، بالاترین درجه اهمیت را برای آن‌ها داشته است. به همین دلیل تقاضای جذب کاربر از کانال استورها نیز افزایش یافته است.

بررسی داده‌های تبلیغاتی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که کارگزاری‌ها، موضع خود از تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس را بیشتر به خرید صندوق یا آموزش تغییر دادند. از سال ۱۴۰۱ با افزایش سواد و اطلاعات عمومی از بازار بورس، اعتماد مردم نیز مجدد به این بازار افزایش یافت. دولت نیز در تلاش بود با فعالیت‌هایی از قبیل عرضه خودرو در بورس کالا، به افزایش رقابت در بین کارگزاری‌ها کمک کند تا با احیای فعالیت‌های تشویقی موجب بازگرداندن مردم به بورس شوند.

برطبق گزارش تپسل و بررسی ده‌ها هزار محتوای تبلیغ شده از سمت کارگزاری‌ها و مقایسه نرخ کلیک آن‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که برترین و جذاب‌ترین کلمه‌ها چه بودند.

همچنین جذاب‌ترین خدمات مطرح شده تبلیغاتی برای مخاطبان، استفاده از کلماتی مثل «مشاوره رایگان»، «مقایسه سود با سودهای بانکی»، «معرفی صندوق‌های درآمد ثابت» و همینطور «کاهش ریسک» هستند. با تحلیل این داده‌ها می‌توان به نگرانی مردم مبنی بر ورود به بورس در کنار اشتیاقی که به سرمایه‌گذاری دارند پی برد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array