به گزارش ایران دکونومی، موضوع تبلیغات دیجیتال به روایت آژانس‌ها با حضور متخصصان این بخش در همایش ملی تبلیغات در  استیج اینوتکس 2024 بررسی شد.

پنل “تبلیغات دیجیتال به روایت آژانس‌ها” با حضور «حمید قنبری» مدیر بازاریابی، «محمد حسین پور» مدیر عامل مگنت، «احمد علی فرهودی» مدیر عامل دیما و «بهرنگ تنکابنی» مدیر موفقیت مشتری تپسل، برگزار شد. در ادامه مهمترین موضوعات مطرح شده در پنل آورده شده است. با ما همراه شوید.

«فرهودی» مدیر عامل آژانس دیما با اشاره به پیشینه تبلیغات دیجیتال در کشور اظهار داشت: «به نظر شما طی 10 سال گذشته تبلیغ دیجیتال موفق عمل کرده؟ و یا به عبارتی آیا تثبیت شده است؟ آیا رگولاتوری مشکل ایجاد کرده یا  اقتصاد ایران  مشکل دارد؟ وی افزود: یک دلیل این موضوع ماهیت b2b بودن ماجراست چون b2c سرعت رشد بالاتری دارد، در حالی که روندهای b2b به صورت تدریجی و با ثبات بیشتری پیش می‌رود. واقعیت این است که تبلیغ دیجیتال نتوانسته سهم خود را از بازار بگیرد سال 89 حدود 10 درصد بوده و الان خیلی تغییر نکرده؛ هر چند ما به سال 1403 امیدوار هستیم.»

تبلیغات دیجیتال به روایت آژانسها

«حسین پور» مدیر عامل مگنت نیز تاکید کرد: « واقعیت بازار این است که طی سال‌ها به این صنعت ظلم شده. یک سمت مدیا قرار دارد که به دلایل مختلفی رشد نکرده است؛ در دو سال گذشته قدرت گرفتن محتوای ویدیویی را شاهد بودیم و ما دیر وارد این موضوع شدیم. سمت دیگر نگاه خود مشتری به تبلیغات است؛ در دنیا تبلیغات خیلی بیشتر از اپلیکیشن اهمیت دارد. سوم محدودیت فضا است و در ابزارها محدودیت داریم.»

تاثیر فیلترینگ بر کسب و کارها

«حمید قنبری»: رگولاتوری را چطور می‌بینید؟ اگر شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی در صدا و سیما حضور داشت، چقدر صنعت بزرگتر میشد؟

وی افزود: « اکوسیستم تبلیغات دیجیتال در 12 سال اخیر سهم خود را از اقتصاد ایران نگرفته است. دغدعه برندها این است که در فضایی قرار گیرند که مشتری‌ها حضور دارند. ما جامعه هدف را مشخص می‌کنیم به عبارتی پرسونای مشتری را مشخص می‌کنیم اما نمی‌توانیم محتوا را به مخاطب خود منتقل کنیم. وقتی از طرف رگولاتوری جلوی پرسونای مد نظر من گرفته می‌شود و من نمی‌توانم محتوای خود را که با ایده و خلاقیت ساختم در معرض طیف مدنظرم قرار بدم، هم آژانس هم مشتری متضررر می‌شوند.»

«قنبری» تاکید کرد: «فیلترینگ بر بسیاری از کسب و کارها تاثیرگذار بوده است. ما بستری ایجاد کرده و سعی داریم براساس الگوریتم‌ها پیغامی را به فرد مورد نظر و به عبارتی مشتری منتقل کنیم. فرهنگسازی که باعث شود بودجه تبلیغاتی در مسیر درست قرا گیرد،به علت فیلترینگ درست هدایت نمی‌شود.»

«بهرنگ تنکابنی» مدیر موفقیت مشتری تپسل نیز با اشاره به اثربخشی در حوزه تبلیغات دیجیتال، اذعان داشت: «مشکل اصلی که باعث شده صنعت سهم خود را نگیرد یک بخش عدم درک صاحبان مارکت از نقش تبلیغات دیجیتال است. اثربخشی مشخص نیست، توقعات اثربخشی مشخص نیست. استارتاپ حوزه دیجیتال می‌داند چطور اثربخشی را بسنجد؛ منتها سهم بزرگ بازار تبلیغات دست بخشی است که ربطی به صنعت تبلیغات دیجیتال ندارند، مثل باجت ها که درک درستی از میزان اثربخشی آن ندارند. از سوی دیگر بسترهای درستی شکل نگرفته مثلا صنایع بزرگ که بودجه هم دارند از تبلیغات سنتی همچون بیلبورد استفاده می‌کنند.»

«مسئله مهم این است که وقتی ما با فیلترینگ و تحریم مواجه می‌شویم، نمی‌توانیم از امکانات فیسبوک و اینستاگرام بهره ببریم. همه اینها باعث می‌شود نتوانیم از سوشال میدیا استفاده کنیم، این محدودیت‌ها باعث کند شدن صنعت شده است. البته مواردی همچون بزرگ شدن فضای ارتباطات در فضای دیجیتال، گران شدن رسانه های محیطی و به وجود آمدن ابزرهای رصد و اثربخشی تبلیغات دیجیتال، نوید دهنده آینده‌ای روشن برای این صنعت است.»

موتور رشد محتوا درآمد و تبلیغات است

«محمد حسین پور» مدیر عامل مگنت نیز گفت: «هر چیزی باعث شود محتوای باکیفیت به صنعت تبلیغات اضافه شود باید استقبال کرد، چون اصولا موتور رشد محتوا درآمد و تبلیغات است. یک زمانی نتفلیکس مقاومت می‌کرد در برابر تبلیغات و پس از کاهش تعداد کاربران به این نتیجه رسید که باید از تبلیغات برای کاهش هزینه کرد مشتری خود استفاده کند تا دوباره رونق بگیرد.»

وی افزود: «امروز بازی رسانه نسبت به 20 سال پیش تغییر کرده. یک زمانی ما تعدای وبسایت داشتیم که تعیین کننده بودن اما امروز جنگ رقابتی بین آژانس‌ها شکل گرفته است، این جنگ بین کسانی است که خواهان رسانه هستند.»

هدفگذاری صحیح رسانه‌ای

«بهرنگ تنکابنی» مدیر موفقیت مشتری تپسل، در رابطه با هدفمندی کاربران اذعان نمود: «کیفیت یوزری که از اسنپ گرفتیم و روی آپ یا شیپور تست کردیم، بسیار متفاوت از وبسایت‌های حوزه خبری است. کاربر برای انجام کار آمده است و هدفی دارد. شما می‌توانید هدفمندی را کانالیزه کنی و هدفگذاری صحیح رسانه‌ای انجام دهی.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array