به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، محققان کوین بیس در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده‌اند که علیرغم تاثیرات مثبت انکارناپذیر راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در ایالات متحده، این محصول می‌تواند باعث کمبود بیت کوین “قانونی” در بازار شود و به یک استراتژی تجاری محبوب آسیب برساند.

کمتر از سه هفته تا تایید احتمالی ETFهای بیت کوین باقی مانده است و بسیاری بر این باورند که معاملات در این صندوق اندکی پس از راه‌اندازی آغاز خواهد شد. با این حال، دیوید دوونگ (David Duong)، رئیس تحقیقات نهادی کوین بیس و گرِگ ساتون (Greg Sutton)، مدیر ارشد فروش، معتقدند پس از شروع این معاملات، دو ریسک کلیدی ممکن است ثبات بازار را تهدید کند.

راه‌اندازی ETFهای بیت کوین چه خطراتی در پی دارد

به گفته این دو نفر، راه‌اندازی این صندوق می‌تواند برای مؤسسات منبع بیت کوین مشکلی جدی ایجاد کند. آنها برای تایید حرف‌های خود به ناشرانی اشاره کردند که برای نگهداری در ETF خود به خرید بیت کوین بیشتر نیاز دارند.

«شما باید بیت کوین را از مکان‌های قانونی خاصی خریداری کنید؛ حال اگر تقاضا آنقدر زیاد باشد که این افراد نتوانند بیت کوین مورد نیاز خود را به‌دست آورند، چه می‌شود؟»

 (ETF) بیت کوین

ساتون گفت ریسک دوم مربوط به یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی نهادی است که با عنوان «تجارت پایه» شناخته می‌شود. این استراتژی به بهره‌گیری از تفاوت بین قیمت نقدی بیت‌کوین و قیمت آن در قراردادهای آتی اشاره دارد. بر اساس داده‌های Velo، به دلیل افزایش شدید حجم معاملات بیت‌کوین و قراردادهای آتی، سود بالقوه بر اساس تجارت پایه در دو هفته گذشته تا 20 درصد افزایش یافته است.

با این حال، هنگامی که سرمایه گذاران نهادی از طریق یک صندوق قابل معامله در بورس برای معاملات اسپات، به طور فزاینده و مستقیم به بیت کوین دسترسی داشته باشند، این مبنا محدود شده و باعث می‌گردد سودآوری بسیار کمتری در این تجارت وجود داشته باشد.

لازم به یادآوری است که در حال حاضر 13 درخواست برای عرضه یک ETF اسپات بیت کوین در انتظار تائیدیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا هستند. تحلیلگران به‌اتفاق معتقدند یک مورد یا همه این محصولات می‌توانند تا روز 10 ژانویه (20 دی) تایید شوند. اریک بالچوناس و جیمز سیفارت، تحلیلگران ETF بلومبرگ، شانس این تایید را 90 درصد در نظر می‌گیرند.

بر اساس پست روز 21 دسامبر جیمز سیفارت، مدیر دارایی‌های رمزارزی گری اسکیل، این شرکت بار دیگر با SEC ملاقات کرده است تا به جای ایجاد پول نقد، بازخریدهای غیر نقدی انجام دهد. مدل بازخرید غیرنقدی معمولاً برای ناشران ETF کارآمدتر در نظر گرفته می‌شود، زیرا مانع از اسپردهای خرید/فروش و پرداخت کمیسیون‌های کارگزاری می‌شود که ناشی از فروش دارایی‌ها برای جمع‌آوری وجه نقد جهت انتشار سهام هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array