به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کایبر نتورک (Kyber)، توسعه‌دهنده صرافی غیرمتمرکز کایبرسوآپ الاستیک (Kyberswap Elastic)، روز 17 آوریل (28 فروردین) اعلام کرد که به وجود نوعی آسیب‌پذیری بالقوه در قراردادهای این صرافی پی برده است. به همین جهت، به کلیه تامین‌کنندگان نقدینگی این صرافی توصیه کرده است که در اسرع وقت نسبت به برداشت وجوه خود اقدام کنند.

«قابل توجه کلیه تامین‌کنندگان نقدینگی در کایبرسوآپ الاستیک: ما نوعی آسیب‌پذیری بالقوه را در این پلتفرم شناسایی کرده‌ایم و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، به همه تامین‌کنندگان نقدینگی اکیداً توصیه می‌کنیم که وجوه خود را از الاستیک در اسرع وقت برداشت کنند. بررسی‌ها ادامه دارد و اجازه نمی‌دهیم ضرری متوجه هیچ یک از کاربران ما شود.»

تیم توسعه‌دهنده کایبرسوآپ تاکید کرده است که هیچ مبلغی تاکنون از دست نرفته است. با این حال، به تامین‌کنندگان نقدینگی (LPs) توصیه کرده است که وجوه خود را برای احتیاط بیشتر برداشت کنند. براساس این بیانیه، فقط صندوق‌های کایبرسوآپ الاستیک در معرض خطر هستند. این تیم گفت که قراردادهای هوشمند کایبرسوآپ کلاسیک (Kyberswap Classic) حاوی این آسیب‌پذیری نیستند.

کایبرسوآپ

این تیم در پیامی جداگانه، اعلام کرد که پاداش‌های پلتفرم کشت سود این صرافی به طور موقت و تا زمانی که یک قرارداد هوشمند جدید اجرا شود، به حالت تعلیق درآمده است. همه پاداش‌های کسب شده قبل از ساعت 23 (GMT+7) روز 18 آوریل 2023 (29 فروردین)، پرداخت شده و تحت تأثیر این توقف قرار نگرفته‌اند. در ادامه این پیام آمده است که تیم توسعه دهنده شبکه، به زودی اعلام خواهد کرد که کاربران چه زمانی می‌توانند به طور ایمن، وجوه خود را به این پروتکل واریز کنند.

لازم به ذکر است که کایبر الاستیک یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که به LPها اجازه می‌دهد تا «نقدینگی متمرکز» این صرافی را تامین کنند. به عبارت دیگر، به جای اینکه آنها را ملزم به تامین نقدینگی برای هر قیمت نقطه‌ای نماید، به آنها اجازه می‌دهد تا سقف قیمت و کف قیمتی را برای توکن‌هایی که به استخر واریز می‌کنند، در نظر بگیرند.

اگر قیمت به زیر کف یا بالاتر از سقف تعیین شده حرکت کند، LPها دیگر کارمزدی دریافت نمی‌کنند. با این حال، اگر قیمت در محدوده مشخص شده باقی بماند، کارمزد بیشتری به آنها اختصاص می‌یابد. این ویژگی در پلتفرم قبلی کایبر (یعنی کایبرسوآپ کلاسیک) وجود ندارد و این صرافی اجازه نقدینگی متمرکز را نمی‌دهد.

گفتنی است که رابط کاربری کایبرسوآپ قبلاً در ماه سپتامبر (شهریور 1401) هک شد و یک مهاجم توانست از این حمله، 265 هزار دلار ارز دیجیتال به جیب بزند.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array