به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، می‌خواهد ماشین‌های مجازی اتریوم (zk-EVMs) با دانش صفر را که بر روی اولین لایه اتریوم ساخته شده‌اند بررسی کند تا فرآیند تأیید در بلاکچین پایه را سرعت بخشد.

بوترین در پستی در 31 مارس (11 فروردین 1402) توضیح داد که امکان ادغام zk-EVM در لایه پایه بدون به خطر انداختن تمرکززدایی و امنیت وجود دارد. این فناوری ماشین‌های مجازی اتریوم را قادر می‌سازد تا قراردادهای هوشمند را روی بلاکچین با اثبات دانش صفر (ZK) اجرا کنند.

بوترین توضیح داد که اتریوم با “فلسفه چند کلاینت (multi-client philosophy)” برای اطمینان از تمرکززدایی در سطح پروتکل توسعه یافته است. با ادغام zk-EVM ها در لایه اتریوم 1، این سومین نوع کلاینت خواهد بود.

هنگامی که این اتفاق بیفتد، zk-EVM ها عملاً به نوع سوم کلاینت اتریوم تبدیل می‌شوند، به همان اندازه که مشتریان یا کلاینت‌های اجرایی و مشتریان اجماع امروزی برای امنیت شبکه مهم هستند.

دو مشتری دیگر، مشتریان «اجماع» و «اجرا» هستند. مشتری اجماع اثبات سهام را برای اطمینان از دستیابی نودها به توافق شبکه اجرا می‌کند، در حالی که کلاینت اجرایی به تراکنش‌های جدید پخش شده در شبکه گوش می‌دهد، آن‌ها را در EVM استاندارد اجرا می‌کند و یک کپی از آخرین وضعیت بلاکچین را نگه می‌دارد.

در دفاع از ایده تایید zk-EVM در لایه پایه اتریوم، بوترین ابتدا مزایا و معایب برخورد با لایه 1 را به عنوان یک “خانه تسویه حساب” با قرار دادن تقریباً تمام فعالیت‌ها به لایه 2 در نظر گرفت.

او گفت که بسیاری از برنامه‌های مبتنی بر لایه 1 از نظر اقتصادی غیرقابل تحمل می‌شوند و سرمایه‌های کوچک – به ارزش چند صد دلار یا کمتر – ممکن است در صورت افزایش بیش از حد هزینه‌های گس، گیر کنند.

zk

بوترین توضیح داد که zk-EVMها باید «باز» باشند، زیرا کلاینت‌های مختلف هر کدام پیاده‌سازی‌های zk-EVM متفاوتی دارند و هر کلاینت قبل از پذیرش یک بلوک به عنوان معتبر منتظر اثباتی است که با پیاده‌سازی خودش سازگار باشد.

او این رویکرد را ترجیح می‌دهد زیرا پارادایم «چند مشتری» را رها نمی‌کند و یک زیرساخت باز zk-EVM نیز تضمین می‌کند که مشتریان جدید می‌توانند توسعه داده شوند که اتریوم را در لایه پایه تمرکززدایی بیشتری می‌کند.

بوترین گفت zkEVMها ممکن است راه‌حلی برای مرحله ورج (The Verge) باشد، بخشی از نقشه راه اتریوم که هدف آن آسان‌تر کردن تایید در لایه پایه است.

بوترین اذعان کرد که زیرساخت zk-EVM ممکن است باعث ناکارآمدی داده‌ها و مشکلات تاخیر شود، با این حال، او گفت که غلبه بر این چالش‌ها خیلی سخت نخواهد بود.
بوترین توضیح داد که اگر اکوسیستم zk-EVM پیاده سازی شود، اجرای یک گره یا نود کامل در اتریوم حتی آسان تر می‌شود:

بلوک‌های اتریوم کوچک‌تر از امروز خواهند بود، هر کسی می‌تواند یک گره کاملاً تأییدکننده را روی لپ‌تاپ یا حتی تلفن خود یا داخل یک افزونه مرورگر اجرا کند و این موارد با حفظ مزایای فلسفه چند مشتری اتریوم اتفاق می‌افتد.

پلتفرم مقیاس‌پذیری لایه 2 اتریوم پالیگان (Polygon) پیشرفت قابل‌توجهی با zk-EVM خود داشته است و اخیراً zkEVM خود را در 27 مارس (7 فروردین) در شبکه اصلی پالیگان منبع باز کرده است و نویدبخش کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش توان عملیاتی استقرار قراردادهای هوشمند است.

StarkWare، ConsenSys، Scroll، zkSync و Immutable نیز راه حل های مقیاس بندی zkEVM مشابهی را به کار می‌گیرند.

 

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array