به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، راه‌اندازی پلتفرم پاسپورت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، ورلد‌کوین (Worldcoin)، تأثیری بر جامعه ارزهای دیجیتال داشته است، و پرسش‌هایی درباره تمرکز، حریم خصوصی و امنیت آن مطرح شده است.

ورلد‌کوین توکن پروتکل خود را در 24 جولای (2 مرداد) منتشر کرد و صرافی‌های بزرگی مانند بایننس از این توکن حمایت کردند. این پروژه شامل یک هویت دیجیتال حفظ حریم خصوصی (World ID) و رمز اکوسیستم مرتبط با آن (WLD) است که کاربران پس از ایجاد کیف پول دریافت می‌کنند.

برای اینکه کاربران به اکوسیستم ملحق شوند، باید اسکن عنبیه خود را از طریق یکی از دستگاه‌های سخت افزاری تخصصی Orb ورلد‌کوین ارائه دهند. الکس بلانیا (Alex Blania) و سم آلتمن (Sam Altman)، بنیانگذاران ورلد‌کوین، در نامه‌ای در هنگام راه‌اندازی نوشتند، این مرحله اثبات هویتی را ارائه می‌کند که از نظر رمزارزی ایمن شده و به عنوان شناسه جهانی استفاده می‌شود.

“این به شما امکان می‌دهد تا ثابت کنید که یک فرد واقعی و منحصر به فرد آنلاین هستید و در عین حال کاملاً خصوصی باقی می‌ماند.”

گذرنامه دیجیتال جهانی قرار است به صورت محلی در دستگاه‌های تلفن همراه کاربر ذخیره شود و برای اثبات هویت آنها از روش حفظ حریم خصوصی استفاده شود. هدف این مفهوم، شناسه‌های جهانی به‌عنوان اثبات شخصیت است که از شواهد دانش صفر (ZK-proofs) برای محافظت از داده‌های اساسی، از جمله داده‌های بیومتریک، KYC و AML استفاده می‌کند.

ورلد‌کوین

ورلد‌کوین همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا شناسه‌های مربوطه خود را با شماره تلفن در کشورهای منتخب با اسکن عنبیه برای تکمیل فرآیند و دریافت شناسه جهانی رزرو کنند.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در میان تعدادی از چهره‌های صنعت بود که با توجه به پتانسیل اثبات بیومتریک انسانیت (Proof of personhood)، درباره راه‌اندازی ورلد‌کوین اظهار نظر کرد.

بوترین در یک پست وبلاگ طولانی که توسط کوین تلگراف ایجاد شده بود، به نکات فنی اثبات پروتکل‌های بلاکچین شخصیت و مزایا و مشکلات احتمالی پروژه‌هایی پرداخت که مسیری را برای موارد استفاده ایجاد می‌کنند.

بوترین دلیل اصلی وجودی را برای اثبات پروتکل‌های شخصیتی در توانایی اثبات هویت انسانی و استفاده برای توزیع درآمد پایه جهانی در آینده مطرح کرد.

“ورلد‌کوین از این جهت منحصر به فرد است که بر روی بیومتریک‌های بسیار پیچیده تکیه می‌کند و عنبیه هر کاربر را با استفاده از یک قطعه سخت افزار تخصصی به نام “The Orb” اسکن می‌کند.”

همانطور که بوترین توضیح می‌دهد، ورلد‌کوین Orbs قرار است در سراسر جهان توزیع شود تا به کاربران اجازه دهد شناسه دیجیتال مربوطه خود را ایجاد کنند. او همچنین نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیتی در اطراف Orb، مسائل طراحی در مورد توکن اصلی آن و برخی نگرانی‌های اخلاقی در مورد اینکه آیا بیومتریک اصلا ایده‌آل خوبی است را مطرح کرد.

خطرات شامل نشت‌های غیرقابل اجتناب حریم خصوصی، فرسایش بیشتر توانایی افراد برای پیمایش ناشناس در اینترنت، اجبار توسط دولت‌های مستبد و عدم امکان امنیت همزمان با غیرمتمرکز بودن است.

جک دورسی (Jack Dorsey)، یکی از بنیان‌گذاران توییتر و حامی بیت کوین، یک کلمه برای توصیف تلاش برای همسویی در مقیاس جهانی به همراه بلنیا و آلتمن (Blania and Altman) که ورلد‌کوین قصد ارائه آن را دارد، داشت:

“ورلد‌کوین تلاشی برای همسویی در مقیاس جهانی است…”

آنیتا پوش (Anita Posch)، مدافع بیت‌کوین، همچنین پیشنهاد کرد که ماهیت متمرکز پروژه ورلد‌کوین و مقدار داده‌ای که آن را مدیریت می‌کند، می‌تواند یک نقطه شکست باشد:

یک پایگاه داده جهانی از شناسه‌های انسانی صادر شده پس از اسکن چشم، که با توکن ورلد‌کوین پرداخت می‌شود و با تمام داده‌های تراکنش مالی هر فرد که توسط جمع‌آوری داده‌های حساس برای KYC/AML مدیریت می‌شود، مرتبط است.

— آنیتا ⚡️‍ بیت کوین فور فیرنس (@AnitaPosch) 24 جولای 2023

آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، یکی از بنیان‌گذاران EthHub، منبعی برای تفکر فراهم کرد و پیشنهاد داد که شرکت‌هایی مانند FTX ورشکسته و تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) به اختصار (3AC) می‌توانند با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های اولیه خود در پروژه ورلد‌کوین، بدهی خود به تمام طلبکاران را پرداخت کنند.

بنیانگذار یونی ایژیا (Yoni Assia) ای‌ترو (eToro)، اعلام کرد که ورلد‌کوین در حال تقلید از پلتفرم درآمد پایه جهانی دیجیتال گود‌دالرز (GoodDollars) خود است:

طبق اسناد وایت پیپر ورلد‌کوین، این پروتکل در ابتدا در پالیگان در مرحله بتای خود مستقر شد، در حالی که نسخه فعلی بر روی شبکه اصلی اتریوم با استفاده از معماری دسته‌ای مقیاس‌پذیر از طریق پروتکل لایه 2 آپتیمیزم اجرا می‌شود. در این پروژه بیش از دو میلیون کاربر ثبت نام کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array