به گزارش ایران دکونومی، روز چهارشنبه 27 تیر 1403، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد: آخرین گام در مقابله با انحصار صنعت خودرو کشور برداشته شد.و طبق آیین‌نامه اخیر، واردات خودرو با شرط مدل 2019 به بالا و داشتن استانداردهای روز کشورهای اروپایی برای همه ایرانیان آزاد شد.

سخنگوی دولت سیزدهم تاکید کرد: علاوه‌ بر اینکه باید منابع و روش‌های تامین ارز از سوی بانک مرکزی تایید شود، خودروهای وارداتی باید بتوانند استانداردهای روز اروپا را هم پاس کنند. همچنین مجوز واردات خودروها با پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی، مجدداً در این آیین‌نامه مورد تاکید قرار گرفت.

ارز مورد نیاز برای واردات خودرو می‌تواند از محل ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی و تمام ارزهایی که به تایید بانک مرکزی می‌رسد و منشاء خارجی دارند تامین شود.

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.

خودرو بدون ثبت سفارش اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود.

ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است.

واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند.

ابهامات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده

با وجود این، همچنان ابهامات متعددی در خصوص آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و نحوه اجرای آن وجود دارد.

شاید مهم‌ترین این موارد بلاتکلیفی سود بازرگانی واردات خودرو براساس این آیین‌نامه و همچنین مشخص نبودن مصادیق منشأ ارز مورد تأیید بانک مرکزی است.

 نرخ سود بازرگانی واردات خودروهای کارکرده یکی از مهم‌ترین عواملی است که در اجرای این قانون اهمیت ویژه دارد. باید به این نکته توجه کرد که حتی افرادی که منشأ ارزی تأیید‌شده دارند (مانند صادرکنندگان) نیز تا زمانی که سود بازرگانی تعیین تکلیف نشده است، امکان واردات نخواهند داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره گفت: جزئیات واردات خودرو توسط عموم جامعه هنوز شفاف نیست، ابتدا بانک مرکزی و محیط زیست باید شرایط خود را در این زمینه اعلام کنند و همچنین منشا ارز موردنیاز برای واردات این خودروها مشخص شود، سپس ثبت سفارش صورت بگیرد و مشخص شود که منشا ارز کجا باشد.

اگرچه سخنگوی دولت واردات خودروهای نو و دست دوم را به عنوان یکی از دستاوردهای جدید خود معرفی کرد؛ اما باید گفت که مشکل آزادسازی واردات نیست، چراکه واردات خودرو پیش از این نیز آزاد بود. مشکل اصلی واردات قطره‌چکانی و تخصیص محدود ارز برای واردات خودرو است.

کدام خودروهای کارکرده امکان ورود به ایران را ندارند؟

طبق آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، برخی از خودروها حق ورود به بازار ایران را ندارند.

خودروهای ساخت آمریکا

خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی

خودروهایی با سن بیش از 5 سال

خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو چهار و پایین تر

خودروهای فرمان راست

خودروهای فاقد گواهی سرقتی نبودن

قیمت خودرو با اجرای آیین نامه واردات خودروهای کارکرده چه تغییری می‌کند؟

اجرای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، موجب شکستن حباب بزرگ خودروهای وارداتی، کاهش قیمت‌های نامتعارف مونتاژی‌ها و کاهش فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازار خودروهای داخلی خواهد شد. تاثیر واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا بر بازار، ضمن تاکید بر اینکه همچون زمانیکه واردات خودروهای نو انجام شد، تاثیر مثبتی بر بازار داشت، قطعا واردات خودروهای کارکرده نیز تاثیر شگرفی در کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد داشت،

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره اجرای این آیین نامه گفت: حسن این موضوع این است که دیگر بحث سامانه، صف و… وجود نخواهد داشت و خرید به‌صورت مستقیم انجام می‌شود، با توجه به اینکه  تقاضای واسطه‌گری، سفته‌بازی و… حذف خواهد شد و تقاضای مصرفی باقی می‌ماند، دیگر کمبود تیراژ و عرضه هم نخواهیم داشت.  

وی همچنین افزود: در بازار خودروهای مونتاژی نیز احتمالا، قیمت‌های بازار بر قیمت‌های کارخانه‌ای خواهد نشست و همان قیمتی که شرکت‌ها عرضه می‌کنند در بازار هم همان باشد. البته برای محصولات برخی برندها همچون یکی از شرکت‌های خودروسازی خصوصی که قیمت‌ها را نامتعارف بالا برده است، برآورد ما این است که در بازار کمتر از قیمت‌های شرکت خواهد شد. همچون اتفاقی که در گذشته هم پیش آمده بود و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانستد به این قیمت، به‌صورت نقدی بفروشند و ناچار به فروش اقساطی شدند.

هم اکنون بازار خودرو در رکود کامل است و نوسانات چندانی ندارد. این رکود در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد حداقل تا زمان روی کار آمدن دولت و کابینه جدید، قیمت خودرو افت‌وخیز چندانی را تجربه نخواهد کرد.

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array