به گزارش ایران دکونومی، از این میزان، برای کالاهای اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۰۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. این بانک در مجموع ۷ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تأمین کرده است.

در این بازه زمانی، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۷ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

تأمین ارز نیمایی برای صنایع مختلف به شرح زیر است:

  • صنایع حمل و نقل و خودرو: ۲ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار
  • صنایع معدنی: ۱ میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار
  • ماشین آلات و تجهیزات تولید: ۱ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار
  • صنایع شیمیایی و پلیمری: ۱ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار
  • صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک: ۲ میلیارد و ۱۱۹ میلیون دلار
  • منسوجات و پوشاک: ۸۸۰ میلیون دلار

این گروه‌های صنعتی همچنین به ترتیب ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات به میزان یک میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار، ۶۱۳ میلیون دلار، ۲۵۴ میلیون دلار و ۴۹ میلیون دلار دریافت کرده‌اند.

تا تاریخ ۲ مهر ماه، سایر صنایع نیز ۶ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲ مهر ماه، ۴۳ هزار و ۸۰۷ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۸۹۹ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۹۲۸ تومان برای درهم، ۶ هزار و ۲۱۲ تومان برای یوآن، ۴۷۳ تومان برای روبل و هزار و ۲۸۴ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

در روز دوشنبه ۲ مهر ماه ۱۴۰۳، در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۵۶۹ تومان، یورو با نرخ ۵۵ هزار و ۳۳۰ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۹۷ تومان مبادله شد. همچنین، در تالار حواله ارز، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۴۵۶ تومان، یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۵۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۴۹ تومان مورد مبادله قرار گرفت.

منبع : مهر

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array