به گزارش ایران دکونومی، ناآرامی روزهای گذشته در روسیه باعث نگرانی در مورد ثبات و عرضه نفت خام شده و بازارهای انرژی را با چالش مواجه ساخت؛ به طوری که برخی کشورها شروع به برنامه ریزی برای اختلالات احتمالی در عرضه نفت خام به بازار جهانی نمودند. آنچه مسلم است ریسک‌های ژئوپلیتیکی و عوامل بازار چشم‌انداز متفاوتی را برای قیمت انرژی ایجاد می‌کنند.

بررسی اجمالی بازار نفت خام

قیمت نفت روز دوشنبه (5 تیر) با افزایش نگرانی‌ها در مورد بی‌ثباتی سیاسی در روسیه و تأثیر بالقوه آن بر عرضه انرژی، افزایش یافت. شورش گروه روسی موسوم به «واگنر» نگرانی‌ها را در مورد تسلط «ولادیمیر پوتین» بر قدرت و ثبات یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان افزایش داد. بر همین اساس، معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ابتدا تا 1.3 درصد افزایش و سپس اندکی کاهش یافت.

گرچه مسکو از هرگونه درگیری با گروه واگنر ممانعت به عمل آورد، اما این حادثه سوالاتی را در مورد اختلالات احتمالی در عرضه نفت روسیه ایجاد کرد. از یک سو ریسک ژئوپلیتیکی با بی‌ثباتی داخلی در روسیه افزایش یافته است. از سوی دیگر، اعلام حکومت نظامی می‌تواند مانع دسترسی کارگران به بنادر اصلی بارگیری و تأسیسات انرژی و به طور بالقوه منجر به توقف صادرات میلیون‌ها بشکه شود.

چالش های بازار نفت خام

علاوه بر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، کاهش 3.6 درصدی قیمت WTI در هفته گذشته ناشی از نگرانی‌ها در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده بود که می‌تواند تقاضای انرژی را کاهش دهد. از سوی دیگر بهبود اقتصادی چین به عنوان مصرف کننده اصلی نفت و فلزات صنعتی ناامیدکننده بوده و مجموعه این عوامل فضایی چالش برانگیز را برای بازارهای کالایی به ویژه انرژی ایجاد کرده است.

تحلیل تکنیکال

نفت خام

احساسات بازار برای نفت خام در حال حاضر نزولی است. قیمت 4 ساعته نشان دهنده یک حرکت نزولی کوتاه مدت است. RSI  روی 14 قرار دارد که پایین‌تر از سطح خنثی است.

منطقه حمایت اصلی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بین 68.31 دلار تا 67.37 دلار است، در حالی که منطقه مقاومت اصلی بین 72.75 دلار تا 73.55 دلار است. به طور کلی، بازار در حال حاضر نشانه‌هایی از نزول را نشان می‌دهد و فروشندگان به طور بالقوه نفوذ بیشتری نسبت به خریداران دارند.

برنت نیز در حال حاضر و در زمان نگارش مقاله (5 تیر) در کانال 74.41 معامله می‌شود که در محدوده مقاومت اولیه 74.56 قرار دارد.

به نظر می رسد که در کوتاه مدت معامله‌گران نفت از نزدیک تحولات روسیه را زیر نظر خواهند داشت و پیامدهای بالقوه آن را برای عرضه جهانی ارزیابی خواهند کرد. در حال حاضر انتظار داریم که نوسانات افزایش یابند.

منبع: fxempire

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array