به گزارش ایران دکونومی، بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است و برای حمایت از افرادی که بدون اراده خود و به صورت موقتی کار خود را از دست داده اند در نظر گرفته شده است.

 افرادی که قصد دریافت بیمه بیکاری را دارند، باید به سامانه جامع روابط کار وارد شوند و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، فرم ثبت نام بیمه بیکاری خود را تکمیل نمایند. فرم ثبت نام بیمه بیکاری باید به صورت الکترونیکی و غیر حضوری در این سامانه تکمیل و ارسال شود.

در مرحله اول احراز هویت از طریق مراجعه حضوری به کاریابی ها غیر دولتی منتخب بیمه بیکاری یا دفاتر پیشخوان دولت و یا به صورت آنلاین از طریق سامانه جامع روابط کار به نشانی www.prkar.mcls.gov.ir و سپس دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک.

در مرحله بعدی در صورت اخراج کارگر بدون قرارداد کار و یا اخراج کارگر در اثنا قرارداد کار می بایست, فرم دادخواست اولیه پر شود.

دادنامه قطعی مراجع حل اختلاف کار و مدارک قطعیت رای مراجع مذکور

در مرحله آخر و بعد از اعلام تاریخ بیکاری از تاریخ ثبت درخواست تا تاریخ بیکاری بیشتر از گذشته می بایست رای هیإت حل اختلاف اداره کار محل کارگراه خود را جهت نمودن تاخیر بیش از 30روز در قسمت مربوط بارگذاری نمایند.

شرایط پرداخت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری باید فرد دارای شرایط زیر باشد:

مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند؛

تبعه کشورهای خارجی نباشند؛

مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند؛

دارای حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند؛

در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند؛

از محل کار اخراج شده باشند؛

داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه؛

داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) و یا گواهی اشتغال به تحصیل.

سقف پرداخت بیمه بیکاری

مدت زمانی که فرد می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، به سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل بیمه‌شده، بستگی دارد. این محدوده زمانی بین ۶ تا ۵۰ ماه متغیر است. سقف پرداخت بیمه بیکاری برای متاهلین ۵۰ و مجردین ۳۶ ماه تعیین می‌شود.

جدول مدت پرداخت بیمه ی بیکاری

سابقه پرداخت حق بیمهبیمه شدگان مجردبیمه‌شدگان متاهل
از ۶ ماه تا ۲۴ ماه۶ ماه
۱۲ ماه

از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه
۱۲ ماه
۱۸ ماه

از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه
۱۸ ماه
۲۶ ماه

از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه
۲۶ ماه
۳۶ ماه

۲۴۱ ماه به بالا
۳۶ ماه
۵۰ ماه

چند بار می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد.

مبلغ بیمه بیکاری

مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری، به بیمه‌شده تعلق می‌گیرد، معادل ۵۵ درصد از حقوق فرد در زمان اشتغالش است. همچنین به ازای هر شخص تحت سرپرستی فرد ۱۰ درصد، به این مبلغ افزوده می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ صرفا به ۴ نفر از اعضای تحت سرپرستی بیمه‌شده، تعلق می‌گیرد.

نکته: مبلغ بیمه بیکاری نباید کم‌تر از پایین‌ترین میزان دستمزد مصوب سالانه شورای کار باشد. همچنین این مبلغ نباید بالاتر از ۸۰ درصد دستمزد متقاضی بیمه بیکاری تعیین شود.


لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array