به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ تراشه مغزی نورالینک که تحت مدیریت ایلان ماسک فعالیت می‌کند؛ در بهمن ماه سال گذشته توانسته بود با موفقیت اولین عمل جراحی کاشت تراشه را بر روی یک بیمار انجام دهد.

حدود یک ماه بعد و در اوایل اسفند 1402 ماسک با انتشار پستی اعلام کرده بود حال عمومی این بیمار خوب است و در حال گذراندن دوره نقاهت پس از عمل می‌باشد. با اینکه بسیاری از متخصصین نگران جان این بیمار پس از چنین عمل جراحی بدیع و پیچیده‌ای بودند؛‌ ماسک ادعا کرده بود که تراشه به‌خوبی و به‌درستی در مغز این فرد ناشناس جایگذاری شده و بیمار نورالینک می‌تواند تنها با افکارش ماوس کامپیوتر را تکان دهد!

اما حالا اطلاعات بیشتری درباره پیشرفت این بیمار و البته هویت او منتشر شده است.

اولین بیمار نورالینک در چه حالی است؟

آقای نولند آربا، بیمار 29 ساله‌ای که متاسفانه پس از یک حادثه دلخراش شیرجه در آب تمام توانایی حرکتی خود را از دست داده و کاملاً فلج شده بود؛ بیمار ایده‌آل ایلان ماسک برای جراحی کاشت تراشه مغزی بوده است.
استارتاپ نورالینک با انتشار یک ویدیوی زنده از شطرنج بازی کردن این فرد همه را شگفت‌زده کرده است. آربا در این ویدیو تنها به کمک افکارش (و تراشه مغزی نورالینک) در حال شطرنج بازی کردن با لپ‌تاپ خود دیده می‌شود.

نولند در این ویدیو که از طریق اکانت شخصی ماسک در پلتفرم X پخش شده بود گفته است: “عمل جراحی کاشت تراشه خیلی آسون بود. من فردای روز عمل مرخص شدم و تا حالا دچار هیچ‌گونه اختلال شناختی و عوارض جانبی نشدم”.

بیمار 29 ساله نورالینک در ادامه این ویدیو می‌گوید که به دلیل فلج شدن اندامش رویای دوباره بازی کردن بازی استراتژیک Civilization VI را از سر خود بیرون کرده بود. اما به لطف این عمل جراحی و تراشه مغزی نورالینک، نه‌تنها توانسته مجدداً به سراغ آن برود بلکه 8 ساعت مداوم به این بازی اختصاص داده است!

با اینکه فردی مانند نولند آربا اعتقاد دارد که “تکنولوژی نورالینک با وجود تمام نقص‌هایش، زندگی او را به‌کلی دگرگون کرده است”؛ اما همچنان کارشناسان سلامتی بسیار زیادی نگران نتیجه این پروسه خطرناک و ریسک‌پذیر هستند.
برای مثال، به باور یکی از متخصصین مؤسسه سلامت ملی آمریکا (NIH) دستاورد فعلی استارتاپ ایلان ماسک یک “پیشرفت شگفتی‌ساز” به‌حساب نمی‌آید. به باور کیپ لودویگ، هنوز برای نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز بودن این عمل جراحی بسیار زود است و فاکتورهای بسیار زیادی را باید درنظر گرفت.

منبع: The Guardian

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array