به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ساعات ابتدایی بامداد روز 11 دسامبر (20 آذر) معامله‌گران هیجان‌زده بیت کوین (BTC) که با قاطعیت به روند صعودی پرقدرت آن تکیه کرده بودند، تراژدی تلخی را تجربه کردند. راس ساعت 2:15 صبح به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، بیت کوین دستاورد یک هفته‌ای خود را تنها ظرف 20 دقیقه از دست داد و با سقوطی شارپی از 43375 دلار تا مرز 40459 دلار کاهش یافت.

این کاهش 6.5 درصدی تبعات زیادی برای معامله‌گران بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتالی داشت که به دنبال رهبر خود، در اصلاحی عمیق فرو رفتند. بر اساس داده‌های TradingView، در زمان انتشار این مطلب، بیت کوین با اندکی بهبود، از پایین‌ترین سطح محلی خود تا محدوده 42 هزار دلار افزایش یافته است.

سقوط شارپی بیت کوین
سقوط شارپی بیت کوین و لمس تراز 40659 دلار. منبع: TradingView

پس از این رویداد، قیمت اتریوم (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار نیز شاهد کاهشی ناگهانی بود و در همان بازه زمانی بیش از 8.9 درصد سقوط کرد. این رمزارز نیز از آن زمان اندکی اصلاح شده و اکنون به محدوده 2245 دلار نزدیک شده است.

سایر دارایی‌های رمزپایه با ارزش، از جمله بایننس کوین (BNB)، ریپل (XRP) و سولانا (SOL) نیز که در این مدت خوش درخشیده بودند، با افت شدید قیمت مواجه شدند. گفتنی است که این روند در میان آلتکوین‌های دارای سرمایه بازار کمتر، پیامدهای شدیدتری به جا گذاشت. برای مثال توکن‌هایی مثل FLOW, CRO, APETHETA, XTZ, NEO, TON, KAVA, و PYTH در مدت مشابه بیش از 10 درصد کاهش یافتند.

تبعات کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین (BTC) و سایر رمزارزها

بر اساس داده‌های پلتفرم کوین گلس (CoinGlass)، این افت کوتاه مدت باعث شد بیش از 300 میلیون دلار پوزیشن لانگ (خرید) در بازارهای اسپات لیکوئید شوند. این کاهش حدود 1.2 میلیارد دلار بهره باز بیت کوین (BTC) را نیز از بین برد و به رقم فعلی 17.9 میلیارد دلار رساند.

بیش از 300 میلیون دلار از پوزیشن‌های لانگ بیت کوین منحل شد.
بیش از 300 میلیون دلار از پوزیشن‌های لانگ بیت کوین منحل شد. منبع: CoinGlass

این کاهش سرمایه تنها چند دقیقه پس از آن رخ داد که اسکات ملکر (Scott Melker) ملقب به “گرگ همه خیابان‌ها” اشاره کرد که بیت کوین به تازگی هشتمین کندل سبز هفتگی خود را بسته است:

«بیت کوین به تازگی هشتمین کندل سبز هفتگی متوالی خود را بسته است. این کندل واقعاً یک هیولا بود. ولی چه زمانی وقت اصلاح است؟»

— (scottmelker@) ؛ 11 دسامبر 2023

این کاهش، بزرگترین افت یک روزه قیمت بیت کوین در بیش از یک ماه گذشته بود، ولی با این وجود بیت کوین از اول ژانویه امسال تاکنون همچنان بیش از 150 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این روند صعودی عمدتاً ناشی از انتظار تایید یک صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است که به مؤسسات بزرگ مالی اجازه خواهد داد برای اولین بار در معرض این دارایی قرار بگیرند.

آنچه به قدرت رالی اخیر افزود، انتظار بیشتر بازار مبنی بر آغاز روند کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده از اواسط سال آینده بوده است. ناگفته نماند که سرمایه‌گذاران اکنون برای دور بعدی انتشار داده‌های تورمی و همچنین نشست نهایی FOMC در سال جاری آماده می‌شوند. این درحالی است که اکثر تحلیلگران انتظار دارند شاهد بهبود در نرخ تورم اصلی باشند و بر همین اساس شرط می‌بندند که فدرال رزرو نرخ بهره را در سطوح فعلی نگه خواهد داشت.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array