نسبت اتریوم به بیت‌کوین، دو ارز دیجیتال بزرگ و شناخته شده جهان، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده تغییر در الگوهای تقاضا و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاران برای اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین، فاصله قیمتی بین این دو ارز دیجیتال افزایش یافته و به یک نقطه تاریخی مهم رسیده است.

به گزارش ایران دکونومی، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که نسبت بین این دو رمزارز در روز یکشنبه ۲.۸ درصد کاهش یافت و برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۱، به زیر مرز ۰.۰۴ رسید. این نسبت در روز دوشنبه، پس از افزایش ۱ درصدی، به ۰.۰۳۹۵۷۰ واحد رسید.

ضعف تقاضای اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین

کاهش این نسبت حاکی از آن است که تقاضای سرمایه‌گذاران برای اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، ضعیف‌تر از بیت‌کوین، اولین و برترین ارز دیجیتال در جهان است. بیت‌کوین به‌طور مداوم در صدر بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و توانسته است در سال‌های اخیر همچنان از رقبای خود پیشی بگیرد. در حالی که اتریوم به عنوان پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توانسته محبوبیت خود را حفظ کند، اما در مقایسه با بیت‌کوین، به نظر می‌رسد که تقاضا برای آن کاهش یافته است.

جریان خروجی از صندوق‌های اتریوم

به گفته شرکت “فارساید اینوسترز” مستقر در لندن که متخصص در مدیریت سرمایه‌گذاری در سهام جهانی و ارزهای دیجیتال است، جریان خروجی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم نیز نشانه‌ای از کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به این ارز است. در روز پنج‌شنبه، بیش از ۲۰ میلیون دلار از این صندوق‌ها خارج شد. از سوی دیگر، بیت‌کوین در روز پنج‌شنبه ۳۹ میلیون دلار و در روز جمعه ۲۶۳.۲ دلار جریان ورودی را به ثبت رساند.

سهم بازار بیت‌کوین و اتریوم

براساس آخرین داده‌های بازار، سهم بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال که به “تسلط” یا “دومیننس” (Dominance) شناخته می‌شود، ۵۶.۶ درصد بود. این در حالی است که سهم اتریوم تنها ۱۳.۶ درصد از بازار را تشکیل می‌داد. این ارقام نشان‌دهنده برتری بیت‌کوین در بازار و میزان تقاضای بالاتر آن نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال است.

کاهش ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۰۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۵ درصد کاهش یافته است. همچنین بیت‌کوین در حال حاضر ۵۶.۶۸ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است که با کاهش روزانه ۰.۰۸ درصدی مواجه بوده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۱.۸۵ میلیارد دلار رسیده است که نشان از افزایش ۱۳.۷۰ درصدی دارد. همچنین حجم کل معاملات در حوزه “امور مالی غیرمتمرکز” (DeFi) به سه میلیارد دلار رسیده که ۴.۸۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. سهم “استیبل‌کوین‌ها” (ارزهای پایدار) نیز ۵۷.۰۴ میلیارد دلار بوده که ۹۲.۲۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته معاملات را به خود اختصاص داده است.

وضعیت قیمتی ده ارز دیجیتال برتر

در ادامه، قیمت و تغییرات قیمتی ده ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تا ساعت ۸:۵۳ دقیقه به وقت شرقی به شرح زیر است:

رتبهنام ارز دیجیتالقیمت (دلار)تغییرات ۲۴ ساعت گذشتهتغییرات یک هفته اخیر
۱بیت‌کوین۵۸,۳۱۴.۹۲۰.۴۶ درصد کاهش۲.۶۶ درصد افزایش
۲اتریوم۲,۲۹۳.۵۴۰.۲۷ درصد افزایش۲.۲۷ درصد کاهش
۳تتر۰.۹۹۹۹۰.۰۰ درصد افزایش۰.۰۱ درصد کاهش
۴بایننس کوین۵۳۷.۷۳۱.۷۱ درصد کاهش۳.۸۲ درصد افزایش
۵سولانا۱۳۱.۸۱۰.۵۱ درصد افزایش۱.۴۷ درصد کاهش
۶یو‌اس‌دی کوین۱.۰۰۰.۰۲ درصد افزایش۰.۰۲ درصد افزایش
۷ریپل۰.۵۸۸۵۲.۸۰ درصد افزایش۹.۷۳ درصد افزایش
۸دوج کوین۰.۱۰۰۳۱.۳۷ درصد کاهش۲.۹۹ درصد کاهش
۹تون کوین۵.۵۰۰.۸۸ درصد کاهش۴.۳۹ درصد افزایش
۱۰ترون۰.۱۴۹۸۰.۹۱ درصد افزایش۲.۴۷ درصد کاهش

جمع‌بندی

کاهش نسبت اتریوم به بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح در سه سال اخیر، همراه با جریان خروجی سرمایه‌گذاران از صندوق‌های اتریوم، نشان‌دهنده تغییر در الگوهای تقاضای بازار ارزهای دیجیتال است. بیت‌کوین همچنان به عنوان ارز دیجیتال برتر بازار، توانسته سهم قابل توجهی از معاملات و سرمایه‌های جدید را به خود اختصاص دهد. در مقابل، اتریوم با کاهش در نسبت خود به بیت‌کوین، با تقاضای کمتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شده است.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array