به گزارش ایران دکونومی، و براساس اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نرخ ثابت ارز باعث ایجاد التهاب در بازار غیر رسمی ارز می‌شود. بنابراین برای کاهش التهاب بازار ارز، نرخ ارز بودجه سال آینده شناور در نظر گرفته شد. محمدرضا پورابراهیمی گفت که طبق ماده 20 قانون احکام دائمی، نرخ ارز در اقتصاد ایران شناور مدیریت شده است.

پس قانون، سیاست ارزی را مشخص کرده است؛ لذا هر تصمیم بانک مرکزی مغایر با این موضوع، خلاف قانون است.

وی همچنین گفت: بانک مرکزی اگر به جای نرخ ارز شناور، نرخ ثابت در نظر بگیرد، بازار غیر رسمی دچار التهاب می‌شود. لذا مجلس برای جلوگیری از التهاب و در اجرای قانون در بودجه سال آینده نرخ ارز را شناور در نظر گرفت.

پورابراهیمی با اشاره به مصوبه مجلس در لایجه بودجه مبنی بر در اختیار قرار گرفتن 10 هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه، گفت: مجلس در جریان بررسی‌بندی از لایجه بودجه به وزارت اقتصاد اجازه داد که به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات باز سرمایه تا 10 هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها، در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد. این بدان معناست که هر وقت بازار دچار ریزش می‌شود، دولت می‌تواند ورود پیدا کرده و سهام خود در شرکت‌ها را در اختیار این صندوق قرار دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بیان کرد، این موضوع به بازارگردان کمک کرده و تأثیر مثبتی بر بازار بورس و حمایت از آن به جای خواهد گذاشت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array