ایران دکونومی: به جرئت می‌توان گفت، بوت استرپینگ یکی از مراحل سخت برای استارتاپ‌هاست. درحالیکه استارتاپ هنوز درآمدی ندارد، باید بیشترین هزینه‌ها را متحمل شود.

بوت استرپ (Bootstrap) فاز خودگردانی یک استارتاپ می‌باشد که موسسان آن استارتاپ بدون هیچ کمکی از سرمایه‌گذاران باید روی پای خود بایستند. این مرحله گامی است که باید بنیان‌گذاران استارتاپ به دنبال جذب مشتری و معرفی فعالیت‌های خود باشند‌. همچنین آنها باید به دنبال جذب سرمایه گذاران جدی برای خود نیز باشند.

بوت استرپینگ یک شرکت زمانی اتفاق می‌‌افتد که صاحب کسب و کار، شرکتی را بدون دارایی یا با دارایی اندک راه‌اندازی می‌کند. این کار، برعکس راه‌اندازی شرکت با تامین سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران فرشته یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

درعوض، بنیان‌گذاران بوت استرپ برای موفقیت به پس‌انداز شخصی، سهام در ازای کار، عملیات کارآمد، گردش سریع موجودی کالا و فرصت بقای نقدی متکی هستند. به عنوان مثال، شرکت‌های بوت استرپ می‌توانند با پیش فروش محصول خود، از مبلغ به دست آمده از سفارشات برای ساخت و تحویل خود محصول استفاده کنند.

در این مرحله استارتاپ‌ها باید هزینه‌های خود را به حداقل برسانند . حفظ انگیزه تیم در این مرحله از نکات قابل توجهی است که می‌تواند حیات یک استارتاپ را در آینده رقم بزند.

فاز بوت استرپ فاز مذاکرات حساس است؛ مذاکراتی که بایستی با کمال حوصله و دقت صورت پذیرند. جذب مشتری، سرمایه‌گذار و بازار فروش از اهمیت بسیاری برخوردار است. استارتاپ‌ها نباید از جواب منفی دلسرد شوند. باید توجه داشت که خیلی از ایده‌های ناب در روزهای اوّل سخت و غیرقابل اجرا به نظر می‌رسند.

بوت استرپ استارتاپ

فاز بوت استرپ فاز تمرکز(Focus) بر روی موضوعات اصلی و کلیدی می‌باشد. این تمرکز می‌تواند برآیند انرژی نیروهای سازمان را به سوی هدف اصلی سوق دهد. و در پایان باید اشاره کنیم استارتاپی موفق خواهد بود که فاز بوت استرپ را به درستی و به صورت کامل طی کند. بوت استرپ باعث پوست‌اندازی استارتاپ و فرم‌گیری درست و اصولی آن خواهد شد.

نمونه موفق بوت استرپ

چندین شرکت موفق با بوت استرپ شروع به کار کرده‌اند. به عنوان مثال، پلتفرم جستجوی خانه Estately توسط دو بنیان‌گذار آن، گالن وارد و داگلاس کول، بوت استرپ شد. گالن وارد در سال ۲۰۰۷ کار خود را برای راه‌اندازی این شرکت رها کرد و شریکش را هم متقاعد ساخت که تحصیلات تکمیلی‌اش را رها کرده و به او بپیوندد.

این دو بنیان‌گذار با سرمایه شخصی کافی برای گذران یک سال، در مجموع ۴۰۰۰ دلار برای خرید یک سرور ارزان، پرداخت هزینه‌های شرکت و حفظ فرصت بقایی که توانایی پوشش هزینه‌های متفرقه را داشته باشد، سرمایه‌گذاری کردند. نتیجه این ۴۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری شخصی در شرکت، درآمد ۱ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۴ بود. طبق گزارشات، این شرکت ۱۷ کارمند دارد.

علاوه بر این، شرکت‌های بوت استرپ حتی پس از موفقیت هم می‌توانند تصمیم بگیرند که سرمایه‌گذاری‌های آتی را بپذیرند. در واقع، اغلب وقتی یک شرکت موفق به سطح خاصی از رشد می‌رسد، این تصمیم را گرفته و از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای شتاب دادن به کسب و کار خود استفاده می‌کند.

GoPro هم همین کار را کرد؛ این شرکت ابتدا توسط نیک وودمن و با استفاده از پس‌انداز شخصی خودش و قرض ۳۵۰۰۰ دلاری از مادرش بوت استرپ شد. وودمن ۱۰ سال پس از راه‌اندازی این شرکت، رقم سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری را از Foxconn قبول کرد. GoPro عرضه اولیه سهام (IPO) خود را با ارزش‌گذاری حدود ۳ میلیارد دلار به انجام رسانید.

بوت استرپ
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array