به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و به نقل از روزنامه Wall Street Journal، سرگی برین، مدت‌هاست زمان زیادی را در مقر مرکزی کمپانی گوگل به توسعه هوش مصنوعی Gemini، رقیب بعدی چت‌بات محبوب ChatGPT اختصاص می‌دهد.

برین در سال 2019 از مقام مدیریتی و اجرایی خود در کمپانی مادر گوگل، Alphabet، کناره‌گیری کرده تا بتواند به هدف ارتقای دستاوردهای هوش مصنوعی، زمان بیشتری را در کنار محققان و دانشمندان این بخش صرف کند.

بعضی از پروژه‌ها و دستاوردهای برین شامل موارد مهم فنی و تخصصی مانند اندازه‌گیری و سنجش عملکرد هوش مصنوعی می‌باشد. همچنین او مجدانه به‌دنبال استخدام و به‌کارگیری افراد مستعد و تشکیل جلسات هفتگی به هدف بحث درباره دستاوردهای جدید در دنیای هوش مصنوعی است.

سرگی برین و دیگر هم‌بنیان‌گذار گوگل، لری پیج، در دسامبر سال گذشته و پس از عرضه عمومی ChatGPT، چت‌بات کمپانی OpenAI، توسط سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل برای کمک فراخوانده شدند.

با این وجود؛ از آن زمان تلاش‌های برین در حوزه هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر شده است. حضور برین و تمرکز او بر توسعه هوش مصنوعی Gemini، درست در زمانی اتفاق افتاده که گوگل کمی در برابر رقبای قدر خود در حوزه هوش مصنوعی عقب افتاده و توان رقابت پایاپای با آنان را ندارد.

کارکنان فعلی و سابق گوگل در این باره گفته‌اند که دخالت شدید برین در بخش هوش مصنوعی، نشان از شدت علاقه و اشتیاق او به این حوزه دارد.

Gemini
سرگی برین، یکی از بنیان‌گذاران کمپانی گوگل

Gemini در برابر ChatGPT

درحال حاضر کمپانی گوگل تمام توجه و انرژی خود را به توسعه هوش مصنوعی Gemini اختصاص داده است. هدف از ساخت و بهبود عملکرد این چت‌بات جدید، رقابت با مدل زبانی GPT-4 که پایه اساسی و تشکیل‌دهنده تکنولوژی کمپانی OpenAI است، می‌باشد.

پروژه توسعه Gemini تحت‌نظر رئیس شرکت هوش مصنوعی DeepMind (زیرمجموعه گوگل)، دمیس حسابیس است. این هوش مصنوعی جدید قرار است به توانایی‌ها و عملکرد چت‌بات Bard نیز بیفزاید.

در همین هفته جاری، گوگل با خطر جدیدی از طرف متا نیز مواجه شده است. کمپانی مارک زاکربرگ در روزهای اخیر از مدل زبانی جدیدی به‌نام Llama 2 رونمایی کرده است. Llama 2، نسخه جدید و بهبود‌یافته مدل زبانی پیشین متاست و با همکاری کمپانی مایکروسافت به کاربران ارائه شده است.

هدف از توسعه Llama 2، در دسترس قرار دادن ابزار هوش مصنوعی زایا برای جامعه توسعه‌دهندگان و کمپانی‌های مختلف است.
به گفته متا و مایکروسافت، این مدل زبانی جدید کاملاٌ اوپن‌سورس است و محدودیتی در استفاده کاربران از آن وجود ندارد.

با تجدید قوای رقبا و حضور چت‌بات ChatGPT کمپانی OpenAI و حالا رونمایی از مدل زبانی جدید متا، Llama 2، باید دید گوگل و هوش مصنوعی Gemini چه حرف جدیدی برای گفتن دارند.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array