به گزارش ایران دکونومی، نازلی بهروز، مؤسس این استارتاپ، اعلام کرد که قرارداد توسعه موتورهای برقی برای مناطق مختلف تهران به نتیجه رسیده است. او بیان کرد که محصول آینده این شرکت یک ترکیب جالب از موتورها و دوچرخه‌ها خواهد بود، با این حال افزود که ممکن است در آینده به سمت تولید اسکوتر نیز گام بردارند.

در دو تا سه ماه آینده، دوچرخه های برقی اشتراکی شرکت زیرو در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. این دوچرخه های برقی اشتراکی، به عنوان دومین محصول این استارتاپ، به تمامی شهروندان تهرانی ارائه خواهند شد.

بهروز بیان کرد که دوچرخه‌های شهری برای ورزش مناسب نیستند و اولویت آن‌ها در راحتی و جابه‌جایی است. او با اشاره به موتورهای برقی، توضیح داد که هیچ موتور برقی برای مسافت‌های طولانی مناسب نیست و به طور کلی دوچرخه و موتور برقی برای همه افرادی که توانایی دوچرخه‌سواری یا موتورسواری دارند، قابل استفاده هستند.

برقی

بهروز اظهار داشت که دوچرخه برقی مناسب برای استفاده به عنوان دوچرخه‌های اشتراکی است، که با یک باتری ۳۵۰ واتی تجهیز شده‌اند و در صورت کاهش شارژ، تیم پشتیبانی زیرو آن را تعویض خواهد کرد. جهت جلوگیری از سرقت دوچرخه‌ها، آن‌ها به دو قفل و ردیاب ماهواره‌ای مجهز خواهند بود و ایستگاه‌های زیادی در شهر برای دسترسی شهروندان به دوچرخه‌ها ایجاد خواهد شد؛ اما کاربران ملزم به قرار دادن دوچرخه‌ها در ایستگاه‌ها خواهند بود. دوچرخه‌های ارائه شده قادر به طی مسافت تا ۳۰ کیلومتر در فضای مناسب و بدون شیب خواهند بود، و کاربران نیاز به نگرانی نخواهند داشت؛ زیرا می‌توانند در ایستگاه، آن‌ها را با یک دوچرخه با شارژ بیشتر تعویض کنند.

با افتتاح این سرویس، زیرو تصمیم گرفته است تعداد بالایی از دوچرخه های برقی اشتراکی را در سطح شهر قرار دهد تا به شهروندان امکان استفاده از این وسیله‌های حمل‌ونقل فراهم شود. این تدبیر به منظور تسهیل حرکت و کاهش ترافیک شهری، همچنین حمایت از حمل‌ونقل پایدار و محیط زیست تهران اتخاذ گردیده است.

چرا از دوچرخه‌های برقی اشتراکی استفاده کنیم؟

دوچرخه‌های برقی مزایای بسیاری دارند. اولین فایده آن‌ها این است که دوچرخه‌سوار را وادار به تحرک و جنبش می‌کنند. همین حرکات ساده از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. پس یکی از مزایای مهم دوچرخه برقی، سلامتی است. دومین مزیت این دوچرخه‌ها، این است که به محیط زیست آسیبی نمی‌زنند، زیرا سوخت فسیلی مصرف نمی‌کنند. از آنجا که این دوچرخه‌ها سرعت، وزن و قدرت قابل قبولی دارند، در بسیاری از کشورهای دنیا مسیرهای خاصی را برای دوچرخه‌سواران این وسیله در نظر گرفته‌اند تا ایمنی آن‌ها حفظ شود. با این حال بسیاری دوچرخه‌های برقی را راه حل اصلی مشکلات حمل و نقل و محیطی در آینده می‌دانند. دلایل آنها هم واضح و مشخص است:

آلودگی‌های شهری و ترافیک‌های سنگین در شهرهای بزرگ به مشکلی اساسی تبدیل شده است. یکی از راهکارها برای حل معضل آلودگی هوا و رهایی از ترافیک و شلوغی خیابان‌های شهرهای بزرگ، استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بجای خودروهای شخصی است. استفاده از سیستم دوچرخه اشتراکی در شهرها می‌تواند تا حد بسیار زیادی از آلودگی هوا و ترافیک جلوگیری کند و به حمل و نقل عمومی سبز کمک کند. دوچرخه‌های برقی علاوه بر این وزن زیادی روی سطح خیابان و جاده‌ها نمی‌گذارند؛ یعنی می‌توانند به حفظ جاده‌ها برای مدت طولانی کمک کنند.

برای استفاده از این وسیله نقلیه نیازی به گواهی‌نامه رانندگی نیست. محدودیتی در تردد برای آنها تعریف نشده و با این وسیله حتی از گذرگاه عابر پیاده و داخل پارک‌ها و فضای سبز نیز می‌توان عبور کرد. یکی از موانع جدی برای استفاده از دوچرخه در ترددهای روزانه، بحث تعریق و بروز شرایطی نامطلوب برای حضور در اجتماع است که دوچرخه‌های الکتریکی پاسخ مناسبی برای رفع این مشکل خواهند بود. ضمن اینکه به کمک موتور الکتریکی، مصرف انرژی کمتر شده و مسافت بیشتری طی خواهد شد.

از آنجا که دوچرخه برقی گاز یا بنزین مصرف نمی‌کند، در نتیجه مقدار بسیار کمتری کربن تولید خواهد کرد. در سال ۲۰۱۱، فدراسیون دوچرخه سواری اروپا دریافت که در مقایسه دوچرخه‌های برقی با اتومبیل، دوچرخه برقی به ازای هر شخص، فقط ۸٫۱٪ کربن دی اکسید در هر کیلومتر تولید می‌کند. موضوعی که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست داشته باشد. یک مطالعه دیگر که توسط موسسه حمل و نقل‌های جایگزین انجام شد، مشخص گردید که اگر ۱۰ درصد از مسافران نیویورک، تنها یک بار در هفته به جای رانندگی یا حمل و نقل عمومی، با دوچرخه برقی به محل کار بروند، می‌توانند ۱۲۰ میلیون پوند از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال را کاهش دهند؛ عددی که برابر است با مقدار CO2 منتشر شده از ۲۵ هزار خانه در نیویورک در یک سال.

منبع: ایرانیان استارتاپ

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array