به گزارش ایران دکونومی، در روزهای پایانی سال میلادی بعد از عید شکرگزاری، در بیشتر کشورهای دنیا، فرصتی فوق‌العاده‌ موسوم به بلک فرایدی (Black Friday) برای خرید فراهم می‌شود.‌ 

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه، یکی از معروف‌ترین رویدادها در بسیاری از کشورها است و در آن برندها و فروشگاه‌های مختلف، تخفیف‌های زیادی روی محصولات خود اعمال می‌کنند و خریداران می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را به قیمت مناسبی خریداری کنند.

این رویداد در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود و البته حراج آن به این صورت نیست که قیمت محصولات را اول افزایش دهند و بعد روی آن تخفیف اعمال کنند، بلکه روی قیمت واقعی کالا تخفیف‌های 50 تا 90 درصدی اعمال می‌گردد.این حراج شامل خرید آنلاین و حضوری از فروشگاه‌ها بلک فرایدی می‌شود.

تاریخچه بلک ‌فرایدی

تاریخچه برگزاری بلک فرایدی به سال ۱۸۶۹ باز می‌گردد. پس از اتمام جنگ داخلی در آمریکا، دو دلال به نام جی گولد و جیمز فیسک بازار طلا را به دست گرفتند و دولت برای جبران، مجبور به وارد کردن حجم زیادی طلا به بازار شد و همین اقدام باعث نابودی زندگی افراد بسیاری گردید. پس از این فاجعه تاریخی آخرین جمعه سال را به بلک فرایدی یا جمعه سیاه نام‌گذاری کردند!

تخفیف بلک فرایدی یا جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود که این روز در سال 2023 میلادی مصادف است با 24 نوامبر. در این روز، فروشگاه‌ها تخفیف‌های زیادی بر روی کالاها اعمال می‌کنند و این روز برای مشتریانی که به دنبال کالاهای با قیمت مناسب می‌گردند به شدت محبوب است و مردم معمولاً برای به دست آوردن تخفیفات و خریدهای اقتصادی به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند.

بلک فرایدی در ایران

تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۳ در روز جمعه ۲۴ نوامبر و بلک فرایدی به تاریخ ایران برابر با ۳ آذر ۱۴۰۲ است.

چند سالی است که همزمان با برگزاری بلک فرایدی در جهان، حراج جمعه سیاه در ایران هم برگزار می‌شود. در این روز برخی فروشگاه‌ها و برندها در مراکز خرید تخفیفاتی را روی کالاهای خود در نظر می‌گیرند. بلک فرایدی ۱۴۰۲ در ایران هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار می‌شود. بسیاری از سایت‌‌های ایرانی با نزدیک شدن به این روز پکیج‌های تبلیغاتی و تخفیفاتی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. بلک فرایدی برندهای ایرانی در این زمان بسیار پرطرفدار هستند. افراد اغلب خریدهای خود را در این زمان انجام می‌دهند و میزان تخفیفات هر برند متفاوت است.

تخفیف‌های بلک فرایدی ۲۰۲۳ چقدر است؟

تخفیف‌های بلک فرایدی در هر برند متفاوت با برند دیگری است و نمی‌توان گفت که همه فروشگاه‌ها ۵۰% در تخفیف هستند، بلکه این عدد تخفیف در هر برند متفاوت است. به‌طورکلی تخفیف جمعه سیاه در تمامی برندها از ۳۰% شروع شده و تا ۷۰% ادامه دارد.

 با خرید آنلاین در بلک فرایدی، برای مردمی که امکان سفر به سایر کشورها را ندارند، موقعیت خوبی فراهم می‌شود تا بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. تخفیفات در سایت‌های آنلاین و اپلیکشن‌های برندها زودتر از فروشگاه‌های حضوری آغاز می‌شود و این امکان را دارند که اگر کالایی تمام شد، مجدد توسط تامین کننده شارژ شوند.

بهترین فروشگاه های اینترنتی جهان برای جمعه سیاه کدامند؟

آمازون (Amazon)، وال مارت (WalMart)، ترندیول (Trendyol) و بوینر (Boyner) از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان برای خرید در جمعه سیاه هستند. شما به راحتی با جستجوی نام برند یا اقلام مورد نیاز خود می‌توانید کالای مورد نظر خود را پیدا و خریداری کنید.

چه کالاهایی را در بلک فرایدی بخریم؟

بلک فرایدی برای خرید هر نوع محصولی مناسب است و بستگی به نیازهای شما دارد، از خرید لپ‌تاپ و گوشی تا لوازم آرایشی بهداشتی را می‌توانید تهیه کنید. معمولاً محبوب‌ترین کالاهای مشتریان برای خرید در بلک فرایدی در دسته‌بندی‌های زیر خلاصه می‌شود:

  • لپ‌تاپ، گوشی موبایل و وسایل الکترونیکی
  • کنسول بازی و انواع گیم‌ها
  • دوربین و وسایل تولید محتوای تصویری
  • اسپیکر
  • کیف و کفش
  • انواع پوشاک
  • انواع لباس شب و لباس عروسی
  • لوازم آرایشی و انواع کرم‌های بهداشتی و مراقبت پوست
  • اکسسوری و انواع وسایل تزیینی
  • دکور و وسایل خانه مانند مبلمان

یکی از معایبی که برگزاری مراسم بلک فرایدی داشته، خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای خریدن و رسیدن به کالاهایی است که تخفیف بسیار زیادی داشته‌اند و حتی در سال 2006، زخمی شدنِ بیش از 7 نفر در این روز گزارش شد.

در آخر یادتان باشد که بلک فرایدی (black friday) یک ترفند مارکتینگی برای فروش کالاهای مختلف است و ممکن است شما را ترغیب به خرید کالاهایی کند که اصلاً نیازی به آن ندارید؛ پس تا جای ممکن پول خود را صرف خرید کالایی کنید که به آن نیاز دارید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array