به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بلک‌ فرایدی 2023 توانست با موفقیت رکورد سال‌های گذشته خود را شکسته و به فروش 9.8 میلیارد دلاری در آمریکا و فروش 70.9 میلیارد دلاری در سراسر جهان دست یابد. این حراج روز جمعه گذشته، 24 نوامبر مطابق با سوم آذر در سراسر جهان برگزار شده بود.

عرضه تخفیف‌های باورنکردنی و تنوع روش‌های پرداختی مختلف، دو مورد از مهم‌ترین عوامل دستیابی به این رقم شگفت‌انگیز در فروش‌های آنلاین روز بلک‌ فرایدی (Black Friday) در آمریکا بوده‌اند.
براساس نتایج آماری سیستم Adobe Analytics، این رقم نسبت به سال گذشته رشدی 7.5% را تجربه کرده است.

فروش این روز توانست با موفقیت فروش روز عید شکرگزاری (Thanksgiving) را نیز پشت‌سر گذاشته و حتی از پیش‌بینی کارشناسان سیستم Adobe Analytics نیز پیشی بگیرد. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، مشتریان آمریکایی بیش از 5.6 میلیارد دلار (5.5% بیشتر نسبت به سال گذشته) از حراج‌های بلک‌ فرایدی خرید کردند.
تخمین کارشناسان برای فروش این دو روز 9.6 میلیارد دلار بود که درنهایت مشتریان با شکستن رکوردی تازه به عدد 9.8 میلیارد دلار دست یافتند.

یک مؤسسه آماری دیگر که از روش‌های تحلیلی متفاوتی نسبت به Adobe استفاده می‌کند نیز اعلام کرد ارقام امسال بسیار فراتر از تخمین‌های آنان بوده است.
براساس آمار مؤسسه Salesforce، پس از پردازش تراکنش‌های بیش از 1.5 میلیارد مشتری، رقم خریدهای آنلاین مشتریان آمریکایی به 16.4 میلیارد دلار و مشتریان جهانی به 70.9 میلیارد دلار رسیده است.
ترافیک کاربری در حراج بلک‌ فرایدی امسال بیش از 79% (هم در پروسه خرید و هم پروسه جستجو) بوده است.

بلک‌ فرایدی

بلک فرایدی و رونق کسب‌وکارهای مختلف

معمولاً حراج روز بلک‌ فرایدی نویدبخش گردش مالی بی‌نظیر و رشد بیزینسی برای کسب‌وکارهایی است که در طی سال با بحران اقتصادی و رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تخفیف‌های باورنکردنی و قیمت‌های بسیار مناسب، سالانه باعث هجوم بردن مشتریان به فروشگاه‌های آنلاین و یا حضوری می‌شود.
همین آمارهای چشمگیر باعث رونق گرفتن شرایط مالی بیزینس‌هایی است که در پایان سال میلادی امید به افزایش سودآوری و یا صرفاً امرار معاش روزانه دارند.

نرخ تورم در آمریکا درحال حاضر 3% می‌باشد که قطعاً نسبت به سال گذشته (7%) کاهش یافته است. اما ناپایداری شرایط اقتصادی همچنان پابرجاست و فشار بسیار زیادی به مشتریان وارد می‌کند.
در نتیجه، روش‌های پرداختی “الان بخر، بعداً پرداخت کن” (BNPL) از محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران برخوردار هستند؛ خصوصاً در زمینه خریدهای آنلاین و اینترنتی.

براساس تخمین‌های مؤسسه Adobe، سفارش‌هایی که از روش پرداختی BNPL استفاده کرده‌اند نسبت به سال گذشته رشدی 72% را تجربه کرده‌اند و تراکنش‌های حاصل از این روش پرداختی نقش بسیار مهمی در رکوردشکنی حراج بلک‌فرایدی امسال داشته‌اند.

راب گارف، معاون بخش فروش مؤسسه Salesforce با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: “فروش آنلاین بلک فرایدی امسال فراتر از انتظارات مدیران فروشگاه‌های خرده‌فروشی بوده است. خرده‌فروشان تخفیف‌های خود را افزایش داده‌اند و خریداران نیز به‌ نوبه‌ خود بدون هیچ نگرانی‌ای فقط روی دکمه خرید کلیک کرده‌اند.”

نکته بسیار مهم اینجاست که با توجه به اینکه تا آغاز سال میلادی جدید (2024) حدوداً یک ماه باقی‌مانده، آیا کسب‌وکارها می‌توانند این رونق و سودآوری را حفظ کنند و یا خیر.

نکات مهم درباره رکوردشکنی حراج بلک‌ فرایدی

  • همچنان تخفیف‌های شگفت‌انگیز (تا سقف 35% در فروشگاه‌های حضوری و خرده‌فروش‌ها) یکی از مهمترین عوامل استقبال مشتریان از این روز بوده است.
  • آمار مربوط به فروش گوشی‌های هوشمند در این روز بیش از 5.3 میلیارد دلار بوده است! این آمار نسبت به سال 2022 بیش از 10.4% افزایش یافته و نیمی از آمار فروش آنلاین را تشکیل داده است.
  • به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی و غیرضروری، امسال کاربران ترجیح داده‌اند که بسته‌های خرید آنها به‌جاری ارسال فوری (سریع‌تر و گران‌تر) با روش ارسال استاندارد (ارزان‌تر و زمانبرتر) ارسال شود.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array