به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به گفته جیمز سیفارت، تحلیلگر ETF بلومبرگ، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین احتمالاً از روز 11 ژانویه (21 دی) معاملات خود را آغاز خواهند کرد.

سیفارت در پستی که ساعات پایانی روز 10 ژانویه (20 دی) در ایکس (X) به اشتراک گذاشت، گفت که به جریان افتادن چندین پرونده S-1 ” به این معنی است که ETFهای بیت کوین می‌توانند به زودی معامله شوند. او گفت: «این مرحله آخر بود. همه برای فردا آماده باشید.”

این درحالی است که وی روز دوم ژانویه (12 دی)، قبل از تایید نهایی ETFها به کوین تلگراف گفته بود که انتظار دارد معاملات این محصول “چند روز” پس از صدور مجوز راه‌اندازی شوند. سیفارت در مصاحبه قبلی خود گفته بود: این مانند ETFهای آتی نیست و روند آن کاملاً متفاوت است. بنابراین از نظر تئوری ممکن است آغاز معاملات هفته‌ها طول بکشد […] هرچند من فکر می‌کنم ظرف چند روز این قضیه حل خواهد شد.»

 ولی پس از تایید ETFهای بیت کوین، بیانیه خود را به‌روز کرد و گفت که این امکان وجود دارد که ظرف یک روز پس از دریافت S-1های تایید شده، معاملات این محصول آغاز شود.

گفتنی است که صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین استراتژی متعلق به شرکت پروشیرز (BITO) اولین ETF مرتبط با بیت کوین بود که در تاریخ 11 اکتبر 2021 (19 مهر 1400) تصویب شد و هشت روز بعد یعنی روز 19 اکتبر (27 مهر) معامله شد. به همین ترتیب، حرکت والکری (Valkyrie) برای افزودن معاملات آتی اتر (ETH) به ETF “بیت کوین استراتژی” موجود خود روز 28 سپتامبر چراغ سبز SEC را دریافت کرد و هفت روز بعد یعنی روز 5 اکتبر معاملات آن آغاز شد.

 ETFهای بیت کوین

دیدگاه شرکت‌های بزرگ مدیریت سرمایه نسبت به عملکرد ETFهای بیت کوین

مدیر صندوق جهانی ون‌اِک (VanEck) قبلاً تخمین زده بود که احتمالاً در سه ماهه اول سال 2024 حدود 2.4 میلیارد دلار سرمایه به سمت محصولات اسپات بیت کوین سرازیر خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بیت وایز (Bitwise) نیز پیش‌بینی کرد که ETF‌های اسپات بیت‌کوین «موفق‌ترین» محصول در میان ETFها خواهند بود که تاکنون راه‌اندازی شده است، چراکه می‌تواند در عرض پنج سال، رقم حیرت‌انگیز ۷۲ میلیارد دلار را تحت مدیریت خود درآورد.

با این حال، همه به پتانسیل ثبت رکوردهای نجومی در زمان کم توسط ETFهای بیت کوین معتقد نیستند. گابور گورباکس (Gabor Gurbacs)، مشاور ون‌اِک اینگونه استدلال می‌کند که روزهای اول راه‌اندازی این صندوق احتمالاً به عنوان یک “سرخوردگی” بزرگ در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند تریلیون‌ها دلار سرمایه جدید را در درازمدت به این صنعت وارد کند. وی در این خصوص می‌گوید:

«استدلال من در مورد جریان 2.5 تریلیون دلاری بیت کوین بسیار ساده است. تقریباً 500 تریلیون دلار دارایی در سطح جهان وجود دارد. حتی اگر تخصیص جهانی این رقم به محصول مورد نظر ما به طور فرضی 0.5 درصد باشد، این به معنای جریان 2.5 تریلیون دلاری سرمایه و افزایش آن در درازمدت است.»

صدور این تاییدیه راه پر پیچ‌وخم غول‌های مالی سنتی، از جمله شرکت‌های چند تریلیون دلاری مانند بلک راک و فیدلیتی را هموار کرد تا از این طریق برای اولین بار در تاریخ این کشور، یک ابزار سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کنند که امکان دسترسی قانونی به بیت‌کوین را برای سرمایه‌گذاران نهادی در ایالات متحده فراهم می‌کند.

علی‌رغم گمانه‌زنی‌ها در مورد عملکرد کوتاه‌مدت صندوق‌ها، تحلیل‌گران موافق هستند که ETF‌های اسپات در بلندمدت تاثیرات مثبتی بر قیمت بیت‌کوین هم خواهد داشت. به طوری که شرکت سرمایه گذاری رمزارزی گلکسی دیجیتال پیش‌بینی کرد که بیت کوین پس از این رویداد، با قیمتی حداقل 74 درصد بالاتر از ابتدای سال معامله خواهد شد.

گفتنی است که در حال حاضر این دارایی دیجیتال در محدوده قیمت 45932 دلار در نوسان است و هنوز هیچ واکنش هیجانی مثبت یا منفی به اتفاقات اخیر در این دارایی مشاهده نشده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array