به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، داده‌های اخیر پلتفرم تحلیلی دیفای لاما (DefiLlama) نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های بسیاری که برای نجات صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (CRV) صورت می‌گیرد، کل ارزش قفل‌شده (TVL) در این پلتفرم به پایین‌ترین سطح خود طی دو سال گذشته رسیده است. این معیار در حال حاضر، رقمی در حدود 2.83 میلیارد دلار را نشان می‌دهد و از زمان اکسپلویت شدن استخرهای کرو فایننس در روز 30 جولای (8 مرداد) بیش از 24 درصد کاهش یافته است.

با مجموع 32 درصد کاهش در کل ارزش قفل شده (TVL) شبکه در ماه گذشته، کرو جایگاه خود به عنوان سومین پروتکل بزرگ امور مالی غیرمتمرکز را از دست داده و به جایگاه ششم سقوط کرده است.

TVL کرو فایننس
منبع: DefiLlama

تدوام روند خروج تامین‌کنندگان نقدینگی از کرو فایننس

در حالی که 70 درصد از 73 میلیون دلار سرقت شده در این حمله بازدخولی با موفقیت بازپس گرفته شد، اعتماد سرمایه‌گذاران تا این لحظه به کاهش خود ادامه می‌دهد. در واقع، تامین‌کنندگان نقدینگی برای جلوگیری از رویارویی با هر گونه ریسک بیشتر، دارایی خود را از این پروژه خارج کرده‌اند.

حجم معاملات این صرافی غیرمتمرکز (DEX) نیز از آن زمان به شدت کاهش یافته است. بر اساس داده‌های Dune Analytics، حجم معاملات ثبت شده کرو فایننس تا روز  10 آگوست (19 مرداد) به 100 میلیون دلار رسیده بود. این درحالی است که قبل از این اکسپلویت، این رقم چیزی در حدود 143 میلیون دلار بود.

حجم معاملات صرافی کرو فایننس
منبع: Dune Analytics

افزون بر این، فعالیت در یکی از استخرهای پیشروی این شبکه یعنی ETH/stETH LP نیز از زمان حمله تاکنون کاهش یافته است. با افزایش برداشت وجوه از این شبکه، کل ذخایر در LP از روز 30 جولای حدود 7 درصد کاهش داشته است. در همین حال، بر اساس داده‌های Dune Analytics، حجم معاملات در این استخر نیز در دو هفته گذشته 69 درصد کاهش یافته است. روز 11 آگوست (20 مرداد)، حجم معاملات در ETH/stETH LP به مرز 25.52 میلیون دلار رسید.

حجم معاملات استخر کرو فایننس
منبع: Dune Analytics

در حالی که نرخ سود سالانه (APR) برای تامین نقدینگی در این استخر یک روز پس از هک به 5٪ افزایش یافت، از آن زمان این معیار روندی نزولی داشته است و در زمان نگارش این مطلب به 2.4 درصد رسیده است.

نمودار قیمت فلت کرودائو (CRV)

در حالی که قیمت CRV پس از هک شدن شبکه، به شدت کاهش یافت، ولی طی دو هفته گذشته در یک بازه محدود در نوسان بوده است. این وضعیت نشان می‌دهد که علیرغم کاهش شدید نرخ انباشت این دارایی، فروش آن نیز بسیار بالا نبوده است.

اگرچه اندیکاتورهای مومنتوم CRV در زیر خطوط مرکزی خود قرار داشتند، در زمان نگارش این مطلب وضعیتی ثابت دارند. شاخص مقاومت نسبی(RSI)  عدد 35.85 و شاخص جریان پول (MFI) ، عدد 45.21 را نشان می‌دهند.

نمودار روزانه کرو
منبع:CRV/USDT on TradingView

اندیکاتور بولینگر باند نیز وضعیت تحکیم در بازار CRV را تایید می‌کند. در نمودار روزانه CRV می‌بینیم که این رمزارز با قیمتی نزدیک به خط وسط باندهای بولینگر معامله می‌شود. این نشان می‌دهد که CRV به سمت میانگین متحرک خود در حرکت بوده و قیمت آن نسبتاً ثابت باقی مانده است. با این حال، با توجه به فاصله زیاد بین باندهای بالایی و پایینی این اندیکاتور، قیمت CRV در میان این دو مقدار به شدت در نوسان است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: ambcrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array