به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «ویژوال کپیتالیست»، حمل و نقل محموله بخش مهمی از اقتصاد جهانی است. مجموع محموله‌های هوایی حمل شده در سال 2022 حدود 117 میلیون تن بود.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های باربری جهان

شلوغ‌ترین فرودگاه جهان از نظر حمل بار، فرودگاه هنگ کنگ است که تقریباً 28 سال است که رتبه اول را در اختیار دارد. در اینجا نگاهی به رتبه بندی 10 فرودگاه برتر باربری جهان داریم:

فرودگاه باربری جهانی

برخی از این فرودگاه‌های شلوغ چندان شناخته شده نیستند و هیچ کدام از آنها به جز فرودگاه LAX در لس آنجلس آمریکا، از نظر ترافیک مسافری رتبه بالایی ندارند. به عنوان مثال، «انکوریج» (Anchorage) در رتبه 10 فرودگاه‌های حمل بار قرار دارد، زیرا توقف و سوخت‌گیری هواپیماهای حمل بار در آنجا ارزان تر است تا پرواز بدون توقف از آسیا به ایالات متحده.

فرودگاه ممفیس بیشترین بار را در آمریکای شمالی جابه‌جا می‌کند که عمدتاً به دلیل حضور قابل توجه فدرال اکسپرس (FedEx) در آنجا است. FedEx بیش از 180000 بسته در ساعت در فرودگاه ممفیس پردازش می‌کند.

تقریباً تمامی فرودگاه‌ها در مقیاس سالیانه و به طور سال به سال، شاهد افزایش قابل توجهی در میزان بار جابه‌جا شده بوده‌اند، به طوری که در حال حاضر آمار حمل بار بیشتری نسبت به قبل از دوران همه گیری کرونا دارند، البته به استثنای فرودگاه‌های شانگهای و هنگ کنگ که به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی میزان حمل بارشان کاهش یافته است.

در هنگ کنگ، جابه.جایی کالا از طریق سفرهای هوایی یکی از ضروریات اقتصاد است. حدود نیمی از کل تجارت خارجی منطقه در سال 2022 از طریق فرودگاه انجام شد.

ترانزیت بار ذاتاً برای اقتصاد جهانی مهم است. سالانه حدود 6 تریلیون دلار کالا از طریق فرودگاه ها جابه‌جا می‌شود که تقریباً 35 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

بزرگترین فرودگاه جهان به لحاظ وست و بزرگی کدام است؟

فرودگاه بین‌المللی ملک فهد، که فعالیت خود را در سال 1999 آغاز کرده، از نظر وسعت و بزرگی، به عنوان اولین و بزرگترین فرودگاه جهان معرفی شده است. فرودگاه ملک فهد بر روی زمینی به مساحت 766 کیلومتر مربع در شهر دمام عربستان سعودی ساخته شده است. این فرودگاه بین‌المللی، دارای دو باند فرودگاهی است که تعداد 3 ترمینال مسافربری، ترمینال آرامکو و ترمینال سلطنتی در خود جای داده است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array