به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سه کشور استرالیا، شیلی و چین، حدود 88 درصد از تولید لیتیوم جهان در سال 2023 را به خود اختصاص دادند.

در جدول زیر، کشورهای پیشرو جهان از نظر تولید لیتیوم آورده شده است. این ارقام از آخرین آمارهای منتشره USGS در مورد lithium (منتشر شده در ژانویه 2024) به دست آمده است.

بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم جهان در سال 2023

همان گونه که مشاهده می‌شود، استرالیا پیشتاز است و چین به لحاظ تولید به شیلی نزدیک می‌شود.

استرالیا به عنوان تولید کننده پیشرو در جهان، لیتیوم را مستقیماً از معادن، به ویژه از ماده معدنی اسپودومن استخراج می کند.

این کشور طی دهه گذشته شاهد جهش بزرگی در تولید بوده است. در سال 2013، استرالیا 13000 متریک تن لیتیوم تولید کرد که این رقم در سال 2023 به 86000 تن رسید.

شیلی در رتبه دوم، رشد متوسطی به لحاظ تولید داشته است. تولید شیلی از 13500 تن در سال 2013 به 44000 تن در سال 2023 رسیده است. برخلاف استرالیا، این کشور آمریکای جنوبی فلز پر طرفدار را از آب نمک استخراج می‌کند.

چین نیز فلز پر طرفدار جهانی را از آب نمک استخراج می‌کند و به لحاظ تولید طی سال‌ها به شیلی نزدیک شده است. این کشور تولید داخلی خود را از 4000 تن در سال 2013  به 33000 تن در سال گذشته (2023) افزایش داد.

شرکت‌های چینی نیز سهام خود را در تولید لیتیوم سراسر جهان افزایش داده‌اند. سه شرکت چینی جزو برترین شرکت‌های استخراج lithium هستند. بزرگترین معدن لیتیوم Tianqi، سهام قابل توجهی در Greenbushes، بزرگترین معدن لیتیوم سنگ سخت جهان در استرالیا دارد.

آرژانتین، چهارمین کشور در فهرست فوق الذکر، تولید لیتیوم خود را در دهه گذشته بیش از سه برابر کرده است و برای افزایش تولید خود از کشورهای دیگر سرمایه جذب کرده است. با افزایش تولید تمامی تولیدکنندگان برتر جهت پوشش تقاضای صنعت انرژی پاک، به ویژه برای باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، بازار lithium اخیراً شاهد مازاد عرضه بوده است که باعث سقوط بیش از 80 درصدی قیمت‌ها نسبت به اواخر سال 2022 شده است.

اینفوگرافی برترین تولیدکنندگان lithium جهان:

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array