به گزارش ایران دکونومی، تولید جهانی برنج در سال 2022 نزدیک به 780 میلیون تن بود و آن را به چهارمین غلات تولید شده بعد از گندم، ذرت و نیشکر تبدیل کرد.

قابل توجه است که بیشترین میزان برنج جهان در آسیا کشت و تولید می‌شود. این به دلیل ترکیبی از عوامل اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است؛ چرا که برنج به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد که در سراسر آسیا یافت می‌شود و از سوی دیگر یک غذای اصلی در رژیم غذایی آسیایی است.

برنج

پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان یعنی چین و هند، با تولید حدود 200 میلیون تن در صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان برنج قرار دارند.

در واقع، این دو کشور با هم بیشتر از مجموع برنج سایر نقاط جهان تولید می‌کنند. هند همچنین بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و به تنهایی یک سوم صادرات برنج را به خود اختصاص داده است.

برزیل با 11 میلیون تن در رتبه یازدهم قرار دارد و تنها کشور غیر آسیایی در این فهرست است. پرتغالی‌ها برنج را در قرن شانزدهم به این منطقه آوردند و از آن زمان به یک غذای اصلی تبدیل شد. منطقه آمازون این کشور نیز دارای دو گونه برنج بومی است.

اینفوگرافی زیر بزرگترین تولیدکنندگان برنج جهان در سال 2022 را بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (UN FAO) نشان می دهد.

بزرگترین تولیدکنندگان برنج جهان

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array