به گزارش ایران دکونومی، موضوع برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه و بدون استفاده از نرم‌افزار جانبی، برای اولین‌بار چند سال قبل توسط اپراتور سوم تلفن همراه مطرح شده بود، اما پس از مدتی این طرح با مخالفت‌هایی مواجه شد. هرچند بارها اعلام گردید که مشکل این سرویس در آینده نزدیک برطرف می‌گردد، اما دیگر خبری از آن نیامد و کاربران برای دسترسی به تماس تصویری به شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای دیگر روی آوردند. اکنون اما به نظر می‌رسد که این موضوع پس از بررسی‌ها در مرحله اجرا قرار گرفته است.

قبل از این اپراتور سوم تلفن همراه مدعی بود که در این خصوص تدابیرهای را برای رفع هرگونه مشکل اندیشیده‌اند و برای مکالمه سیم‌کارت رایتل با نوع مکالمه صوتی و تصویری از این قابلیت برخوردار است. اما پس از مخالفت‌ها و موافقت‌ها در این سرویس، به دلیل دو دستگی در تصمیم‌گیری، برای راه‌اندازی سرویس در آن زمان اقدامی صورت نگرفت و سال‌ها به باد فراموشی سپرده شد. اما در زمستان سال قبل وزیر ارتباطات و فناوری کشور اطلاعات جدیدی را در این خصوص شریک ساخته و گفت که به زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه، بدون نصب نرم‌افزار با هزینه اندکی فعال خواهد شد. او اما جزئیات دقیق در مورد نحوه فعال‌سازی و خدمات‌دهی آن ارائه نکرد.

پس از آن چندی قبل وزیر ارتباطات خبر فعال‌سازی آن را به شکل مشروط با جزئیات بیشتری اعلام کرد. با این وجود تعرفه‌ای در خصوص تماس تصویری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب گردیده و سپس به تصویب هیأت وزیران نیز رسیده و اکنون به اپراتورها برای فعال‌سازی ابلاغ شده است.

این در صورتی ممکن است که تولیدکنندگان گوشی‌های ایرانی باید این قابلیت جدیدی را برروی گوشی‌ها ایجاد کنند. قابل ذکر است که این سرویس بر روی تعدادی از گوشی‌ها به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده و تولیدکنندگان گوشی در حال حاضر در این مورد رایزنی دارند. پس از آن امید می‌رود که این قابلیت برای برخی مشترکین اپراتور «همراه اول» که دارای گوشی‌های هواوی و شیائومی هستند فعال گردد، اما در این خصوص چند توصیه برای کاربران درنظر گرفته شده است.

برای اپراتورهای همراه اول شرط نخست جهت برقراری مکالمه تصویری این است که هردو طرف تماس گیرنده باید تحت پوشش شبکه LTE و سیم‌کارت USIM باشند و این سرویس برای هردو طرف فعال باشد. در این صورت تلفن هردو طرف تماس باید از سرویس ViLTE پشتیبانی کند. در کنار این موارد، تأکید گردیده تا تنظیمات مربوط به سرویس تماس تصویری باید بر بستر نسل چهارم شبکه ViLTE در تلفن دو طرف فعال شده باشد.

این سرویس برای مشترکینی که در تلفن هوشمند خود قابلیت ViLTE را فعال داشته باشند از طریق کد دستوری *10*2431# و یا هم اپلیکیشن همراه من در دسترس قرار می‌گیرد. کاربر باید توجه کند که پس از برقراری تماس صوتی به صورت معمول، باید روی آیکن دوربین کلیک کرده و به تماس تصویری با کیفیت عالی وصل گردد.

باید یادآور شد که تعرفه تماس تصویری در این قابلیت همانند تماس صوتی معمولی بوده و هیچ‌گونه هزینه اضافی را دربر ندارد. از طرفی هم این سرویس پس از فعال‌سازی، دائمی خواهد بود و هیچ‌گونه قطعی و نصب دوباره را به همراه نخواهد داشت.

اما مشکلاتی که در سرویس مذکور وجود دارد این است که قابلیت تماس تصویری با اپراتورهای دیگر در آن ممکن نیست و تنها تماس تصویری درون شبکه همراه اول را به همراه دارد. در کنار آن همان‌گونه که اپراتور همراه اول گفته است در حال حاضر تنها تعدادی از گوشی‌های نسل جدید «شیائومی و هواوی» از این سرویس تماس تصویری پشتیبانی می‌کنند و قرار است برای متباقی گوشی‌های هوشمند به‌زودی این قابلیت به‌روزرسانی گردد.

از آنجایی‌که اکنون تعدادی از شبکه‌های اجتماعی با فیلترینگ جمهوری اسلامی در داخل کشور مواجه هستند، این سرویس سهولت بهتری را برای برقراری ارتباط تصویری و بدون فعال‌سازی اینترنت برای کاربران ارائه خواهد کرد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array