به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  روز گذشته هیئت حاکمیتی کازماس هاب (Cosmos Hub) ، موسوم به اتم پلاس با تصویب یک پروپوزال جدید تصمیم گرفت حداکثر نرخ تورم سالانه توکن بومی این شبکه یعنی اتم ( ATOM) را از ۱۴ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهد. انتظار می‌رود با این تصمیم، بازده سالانه استیکینگ رمزارز ATOM از حدود ۱۹ درصد تا مرز ۱۳.۴ درصد کاهش یابد.

گفتنی است که رمزارز اتم (ATOM) برای استیکینگ، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در حاکمیت شبکه بلاکچین کازماس کاربرد دارد.

تصویب این پروپوزال که با ۴۱.۱ درصد آرای موافق در مقابل ۳۸.۵ درصد رای مخالف صورت گرفت، بالاترین میزان مشارکت ثبت شده در تاریخ اکوسیستم کازماس بوده است. به استدلال این طرح، نرخ تورم بالای اتم نسبت به سایر رقبا، هزینه‌های امنیتی اضافی برای هاب به همراه دارد و علاوه بر آن، باعث کاهش ارزش قیمت اتم و افت کاربردپذیری آن در صنعت دیفای می‌شود. به همین جهت کاهش نرخ تورم می‌تواند به کاهش این هزینه‌های اضافی کمک کند و در عین حال سوددهی اعتبارسنجی‌ها را در سطوح قابل قبولی حفظ نماید.

مخالفان این پروپوزال معتقدند این تصمیم بر اعتبارسنج‌های کوچک، خرده‌فروشان و کسب و کارهایی که در ساخت، معامله و اعتبارسنجی اتم مشارکت دارند، تاثیری منفی خواهد داشت.

کازماس

فورک شبکه کازماس و توکن ATOM1

بعد از تصویب این پیشنهاد علیرغم نظرات مخالف، اکنون جامعه کازماس درباره موضوعاتی مثل توکنومیکس، بودجه، و هدف اصلی هاب با یکدیگر اختلاف‌نظر پیدا کرده‌اند. جی کوان  (Jae Kwon)، بنیانگذار کازماس که از مخالفان کاهش عرضه اتم (ATOM) بود، با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال فورک شدن کازماس هاب برای ایجاد یک زنجیره جدید به نام اتم وان (AtomOne) با هدف دفاع از حاکمیت، ارتقای سطح امنیت و پیروی از اصول تمرکززدایی خبر داده است.

کوان ضمن ابراز نگرانی از ضرب یک توکن جدید که ویژگی‌های توکن قبلی را از بین می‌برد، گفته است:

«به عقیده من طرح نهایی باید ادغام ATOM و ATOM/ATOM1 را شامل شود تا به جای فروش انبوه ATOM و نابودی آن، امکان مشارکت با ATOM را فراهم کنیم.»

به گفته او، فورک جدید به عنوان مبنایی برای حاکمیت شبکه و هدایت تصمیمات کازماس هاب و حمایت از گروه‌ها و ایده‌های مختلف در سراسر اکوسیستم و در عین حال کاهش ریسک موجود عمل خواهد کرد. افزون بر این، اتم وان (AtomOne) امکان لیکوئید استیکینگ توکن‌های ATOM برای استفاده از قدرت رای‌گیری برای هدایت شبکه بلاکچین کازماس را نیز فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، جان گالت (John Galt)، محقق حوزه دیفای، معتقد است که این فورک «احتمالاً منجر به بزرگ‌ترین ایردراپ تاریخ ATOM نیز خواهد شد و بیشترین بخش از توکن‌های ATOM1 به استیک‌کنندگان ATOM تعلق خواهد گرفت.

البته تا این لحظه، ایجاد این فورک در سطح حدس و گمان باقی مانده است و مشخص نیست که آیا واقعاً این پیشنهاد به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cryptopotato

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array