به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طبق یافته‌های یک مطالعه جدید مشخص شده است که ربات‌های توییتر می‌توانند بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، در افزایش مصنوعی قیمت آلتکوین‌ها نقش داشته باشند.

در مطالعه‌ای که روز 2 آگوست (11 مرداد) منتشر شد، موسسه تحقیقات نفوذ شبکه‌های اینترنت (NCRI) با استفاده از نمونه‌ای متشکل از چندین رمزارز لیست شده در صرافی اف تی ایکس (FTX) اعلام کرد که بیش از 3 میلیون توییت ارسال شده در بازه زمانی بین 1 ژانویه 2019 تا 27 ژانویه 2023 (11 دی 1397 تا 7 بهمن 1401) پیرامون 18 آلتکوین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این مطالعه نشان داد که فعالیت ربات‌های توییتر نقش به‌سزایی در تقویت ارزش این ارزهای دیجیتال از جمله سندباکس (SAND)، گالا (GALA)، گادز (GODS) و لوکس‌ریر (LOOKS) داشته و نیمی از این دارایی‌ها نشانه‌هایی از تأثیر قیمت ناشی از فعالیت ربات‌های توییتر را نشان داده‌اند.

به علاوه، مشخص شد که پس از ارسال یک پست توسط FTX در مورد یک توکن در رسانه‌های اجتماعی، این توییت‌های غیر معتبر افزایش می‌یابند. این مسئله باعث مطرح شدن این پرسش شد که آیا صرافی اف تی ایکس (FTX) یا شرکت آلامدا ریسرج (Alameda Research) می‌توانند در هماهنگی فعالیت ربات‌ها نقشی داشته باشند یا خیر.

میانگین توییت های رباتی
هر خط، میانگین تعداد توییت‌های بات‌شده‌ای را نشان می‌دهد که پس از لیست شدن توکن در FTX افزایش یافته است. منبع: NCRI

در حقیقت، برای نیمی از کوین‌های لیست شده در FTX این نمونه، حجم توییت‌های غیراصولی، سیگنالی از پیش‌بینی قیمت بعدی آن توکن را نشان می‌دهد.

تاثیر توییت‌های ماسک بر PSYOP و PEPE

این مطالعه به تأثیر فعالیت ربات‌ها و توییت‌های رمزارزی ایلان ماسک بر قیمت دو میم کوین جنجالی اخیر نیز پرداخته و نشان داده است که قیمت په‌په کوین (PEPE) و PSYOP عمیقاً تحت تأثیر این عوامل قرار داشته است.

موسسه تحقیقات نفوذ شبکه های اینترنت (NCRI) به وجود موجی از حساب‌های رباتی تازه ایجاد شده، قبل از راه‌اندازی په‌په (PEPE) پی برد که همگی آنها در مورد یکی از دو دارایی فوق توییت کرده بودند.

در این مطالعه آمده است که په‌په کوین (PEPE) و PSYOP از فرصت استفاده کردند و از طریق دو توییت ماسک که ظاهراً به هر یک از این توکن‌ها اشاره داشته است، پامپ شده‌اند. برای مثال، توییت روز 13 می (23 اردیبهشت) ماسک درباره په‌په (PEPE) منجر به جهش بیش از 50 درصدی قیمت این دارایی در عرض 24 ساعت شد.

علاوه بر توییت‌های ماسک، افزایش ایجاد حساب‌های کاربری یک روز قبل از راه‌اندازی په‌په کوین (PEPE) در روز 17 آوریل (28 فروردین) نشان‌دهنده تلاشی هماهنگ برای استفاده از ربات‌ها با هدف افزایش محبوبیت این توکن بوده است.

ربات توییت پامپ قیمت
نموداری که یک روز قبل از راه‌اندازی په‌په کوین (PEPE)، افزایش قابل توجهی در حساب‌های رباتی را نشان می‌دهد. منبع: NCRI

محققان این مطالعه ادعا می‌کنند که این پدیده می‌تواند بر سهام و سایر اوراق بهادار نیز تأثیر بگذارد. آنها در ادامه گزارش خود به جنون رسانه‌های اجتماعی در سال 2022 درخصوص به اصطلاح “سهام‌های میم” مانند گیم استاپ (Gamestop) و AMC اشاره کردند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array