به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل کمپانی متا پس از بررسی‌های اولیه هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل باز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.
او حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود “هدست Quest 3 متا با یک هفتم قیمت، محصول بهتری نسبت به هدست Vision Pro اپل محسوب می‌شود”. زاکربرگ حالا گفته “اگر محصولات ما از نظر کیفیت و کارایی به هدست اپل نزدیک شوند؛ این پسرفت بزرگی برای متا به‌حساب می‌آید”!

جنگ همیشگی میان Quest و Vision Pro

هدست Vision Pro حدود یک ماه پیش پس از مدت‌ها انتظار بالاخره روانه بازار شد. زاکربرگ در طی این مدت از جدی‌ترین منتقدین این محصول موردانتظار بوده و بارها و بارها درباره ضعف عملکرد و طراحی هدست اپل اظهارنظر کرده است.
حالا در جدیدترین تصمیم او، زاکربرگ با انتشار پست جدیدی در پلتفرم Threads رسماً هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro را به خاک‌وخون کشیده است! او در این پست نوشته اگر در طی 5 سال آینده هدست‌های Quest متا به هدست اپل شبیه شوند؛ “متا پسرفت بسیار بزرگی کرده است”.

یکی از شرکای تجاری شرکت سرمایه‌گذاری Mosaic Ventures به‌نام بندیکت اوانز روز جمعه صحبت‌های پرحرارتی با زاکربرگ را پشت‌سر گذاشته بود.

او با انتشار پست جدیدی در Threads نوشته بود: “درسته، هدست Vision Pro اپل هنوز محدودیت‌های زیادی داره و جای کار در این محصول زیاده. چیزی که باعث تعجب و شگفتی من میشه اینه که مهندسان واقعیت افزوده کمپانی متا فکر می‌کنن که این هدست انقلابی فرق خاصی با هدست Quest خودشون نداره و در واقع این دو محصول در یک سطح هستن!”.
اوانز ادامه دارد: “کمپانی اپل در واقع الان داره همون محصولی رو می‌سازه و می‌فروشه که متا می‌خواد در طی 3 تا 5 سال آینده تازه اونو بسازه! متا هم داره محصولاتشو با قیمتی توی بازار ارائه می‌کنه که اپل می‌خواد طی 3 تا 5 سال آینده قیمت‌هاشو به اون برسونه”.

مارک زاکربرگ

طرفداری زاکربرگ از هدست Quest متا

طبیعی‌ست که مارک زاکربرگ اصلاً از این طرز فکر و اظهار نظر اوانز رضایت نداشت و شخصاً به پست او پاسخ داد: “من فکر نمی‌کنم ما در متا هیچوقت ادعا کرده باشیم که Vision Pro و Quest در واقع یک محصول مشابه هستن. ما داریم خیلی واضح می‌گیم که هدست Quest متا برتری داره و محصول بهتریه!”
او ادامه داد: “اگه هدست‌های ما طی 3 تا 5 سال آینده به اندازه Vision Pro سنگین و معذب‌کننده باشن یا اگه ایرادات و ضعف‌های عملکردی محصول اپل رو داشته باشن؛ به‌نظر من که متا پسرفت خیلی بزرگی کرده”.

زاکربرگ مکرراً اعلام کرده با اینکه رزولوشن و وضوح تصویر در هدست Vision Pro از هدست Quest متا بهتر است؛ اما اپل به‌قدری در جنبه‌های دیگر این هدست ضعف عملکردی دارد که درنهایت توجیهی برای قیمت نجومی 3500 دلاری آن وجود ندارد. هدست Vision Pro اپل با قیمت 3500 دلار وارد بازار شد و هدست Quest 3 متا تنها 500 دلار قیمت دارد. مدیرعامل متا اخیراً گفته بود بسیاری از کاربران اعتقاد داشتند چون این محصول از برند اپل است قطعاً کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر نمونه‌های موجود در بازار خواهد داشت!

کمپانی اپل از زمان آغاز پیش‌فروش (ماه ژانویه) و عرضه (ماه فوریه) این محصول موردانتظار به بازار تا این لحظه بیشتر از 200 هزار دستگاه هدست Vision Pro را به‌فروش رسانده است. در راستای مقایسه، کمپانی متا از زمان رونمایی از هدست Quest خود در سال 2019 تا فوریه سال 2023 بیش از 20 میلیون دستگاه از هدست‌های خود را به‌فروش رسانده است.

با بررسی گزارش‌های مالی آخرین فصل مالی متا در سال 2023 مشخص شد که بخش واقعیت افزوده این کمپانی، یعنی آزمایشگاه Reality Labs توانسته بود برای اولین بار در تاریخ فعالیتش به درآمد 1 میلیارد دلار دست یابد.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array