به گزارش ایران دکونومی، مردم برای خرید یک خانه در تهران باید ۷۰ سال انتظار بکشند. این مدت زمان برای دسترسی به مسکن با لحاظ «حداقل متراژ آپارتمان، رشد یکسان درآمد و قیمت در سال‌های آتی و در عین حال، توان پس‌انداز ۲۰درصدی در سال» است.

با افزایش قیمت مسکن، خرید خانه برای دهک‌های درآمدی یک رویا شده است.

یک خانه‌اولی در نیمه اول دهه ۹۰ یا قبل از سال ۹۶، به طور متوسط با پس‌انداز کل درآمد ۷ سال خود می‌توانست اقدام به خرید یک واحد مسکونی معمولی کند. این میزان بعد از دوره جهش قیمت مسکن، هم‌اکنون دو برابر شده است؛ یعنی باید ۱۴ سال کل درآمد خود را پس‌انداز کنند تا بتوانند خانه‌دار شوند.

شاخص انتظار یا طول دوره انتظار برای خرید مسکن معیار دقیقی برای طول دوره دسترسی خانوارها به مسکن نیست. چون خانوارها امکان پس‌انداز همه درآمد یک‌سال خود را ندارد.

بنابراین شاخص دیگری به نام شاخص دسترسی به مسکن وجود دارد که در دوره قبل از جهش به مدت زمان انتظار خانه‌اولی‌ها برای دسترسی به مسکن به یک‌سوم درآمد خود گفته می‌شد. و بعد از دوره جهش قیمت مسکن، شاخص دسترسی به مسکن را می‌توان به مدت زمان مورد انتظار برای خرید خانه از سوی خانه‌اولی‌ها با پس‌انداز ۲۰ درصد از درآمد آنها در سال، تعبیر کرد.

طول دوره دسترسی خانه‌اولی‌ها به مسکن، هم‌اکنون به ۷۰ سال رسیده است. این میزان با احتساب پس‌انداز کل درآمد نیز ۳۵ سال برآورد می‌شود.

این مدت زمان انتظار ۷۰ ساله برای دسترسی به مسکن برای یک خانه ۵۰ مترمربعی با متوسط قیمت مسکن در تهران براساس آمار رسمی ۱۴۰۱، برآورد شده است.

براساس داده‌های مرکز آمار متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۱ (آخرین آمار رسمی)، حول و حوش ۱۴۱ میلیون تومان بوده است؛ همچنین میانگین قیمت مسکن شهر تهران در سال ۱۴۰۱ نیز حول و حوش ۴۰ میلیون تومان بوده است. بنابراین یک خانه‌اولی برای دسترسی به یک واحد مسکونی ملکی با مساحت ۵۰ مترمربع با سطح فعلی قیمت‌ها باید زمانی حول و حوش ۷۰ سال منتظر بماند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array