به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در طول تاریخ، شاهد حضور زنانی بوده‌ایم که با اختراعاتشان زندگی ما را دگرگون کرده‌اند؛ از ماری کوری و تحقیقات بنیادینش در زمینه مواد رادیواکتیو گرفته تا نقش کلیدی کتلین کاریکو در توسعه تکنولوژی mRNA استفاده شده در واکسن کرونا.

اما با اینکه در سال‌های اخیر دستاوردهای زنان در زمینه علم و تکنولوژی رشد فزاینده‌ای داشته‌است، برابری مقام زنان با مردان هنوز راه درازی در پیش دارد.

نرخ زنان مخترع (WIR)، که اندازه گیرنده سهم زنان از کل مخترعان در ثبت حق اختراع در یک سال خاص است، در دهه 1970 عددی نزدیک به 2% بود و در سال 2019 این عدد به 13% رسید. این آمار بر اساس جدیدترین گزارشات اداره ثبت حق اختراع در اروپا (EPO) است.

در این گزارش که عملکرد ثبت اختراعات 38 بخش اروپایی در آن قید می‌شود، مشخص شده که برخی از کشورها و صنایع اروپایی به سمت برابری جنسیتی پیش می‌روند، اما هنوز به طرز مداوم و مأیوس‌ کننده‌ای تعداد زنان مخترع کمتر از مردان است.

در این گزارش نوشته شده‌ است که: “حقوق برابر زنان مخترع در طی تاریخ از آنها دریغ می‌شد و در میان افرادی که درخواست ثبت حق اختراع داشتند، اثری از نام آنها نبود.”

با درنظر گرفتن پیشرفت چشمگیر برابری جنسیتی در این قاره، فاصله بین مردان و زنان مخترع در اروپا، پررنگ‌تر از سایر نقاط در جهان است؛ خصوصاً در مقایسه با بعضی کشورهای آسیایی که زنان عامل اصلی نوآوری و ابداع هستند.

نرخ WIR در اروپا با 13%، بالاتر از ژاپن با 9%، ولی کمتر از ایالات متحده با 15% و بسیار کمتر از رقم قابل‌توجه 26% در چین و 28% در کره‌جنوبی است.

با این حال، اگر بعضی از کشورهای اروپایی را به طور تکی با آسیا مقایسه کنیم، آن کشورها عملکرد بهتری ارائه داده‌اند.

 

زنان

 

زنان در کدام کشورهای اروپایی بیشترین اختراعات را ثبت کرده‌اند؟

بین سال‌های 2010 تا 2019، بالاترین نرخ WIR در کشورهای اروپایی به شرح زیر بوده است:

  • کشور لاتویا با 30.6%
  • کشور پرتغال با 26.8%
  • کشور کرواسی با 25.8%
  • کشور اسپانیا با 23.2%
  • کشور لیتوانی با 21.4%

به‌طرز قابل‌توجهی، کمترین نرخ WIR در کشورهای اروپایی متعلق به کشورهای زیر بوده‌است، با اینکه همه این کشورها جزء 10 کشور برتر در ثبت حق اختراع در EPO بوده‌اند:

  • کشور اتریش با 8%
  • کشور آلمان با 10%
  • کشور هلند با 11.9%

 

علم شیمی، با 22% اختراعات ثبت شده، زمینه‌ای است که بیشترین نرخ اختراع توسط زنان را به خود اختصاص داده است. این آمار، چهار برابر زمینه مهندسی مکانیک است که با 5.2% کمترین نرخ WIR را دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط EPO، چنین آماری دلایل مختلفی از جمله ترجیحات آموزشی زنان برای انتخاب شیمی و علوم زیستی و شرایط کاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و اثر آن بر زندگی شخصی آنها دارد. 

در زمینه شیمی، زمینه مورد علاقه زنان برای ثبت اختراع، بخش‌های بیوتکنولوژی و داروسازی با نرخ WIR بالای 30%، بیشترین اختراعات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

چرا تعداد زنان مخترع کمتر است؟

بر اساس این گزارش، مشارکت کم زنان در ثبت حق اختراع، ناشی از روند گزینش بسیار دشوارتر از مردان است؛ مخصوصاً در رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و یا ریاضیات (STEM) فعالیت کنند.

چنین رویکردی، ابتدا زنان فارغ‌التحصیل از رشته‌های STEM را از داشتن شغل‌های تحقیقاتی و سپس شغل‌های رده بالا در سازمان‌های مختلف باز می‌دارد و همین باعث می‌شود که زنان نتوانند اختراعات خود را به ثبت برسانند.

بر اساس داده‌های اخیر، با وجود میزان بازدهی و بهره‌وری مشابه، حدوداً 40% کمتر از مردان اختراعات خود را برای ثبت ارائه می‌دهند. و در زمینه انتشار مقالات علمی نیز، معمولاً  کمتر از زنان نام برده می‌شود.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: euronews

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array