به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و با استناد به آمارهای شرکت مشاوره دریایی Sea-Intelligence؛ اختلال مداوم حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ بیشتر از همه‌گیری کووید-19 به زنجیره‌های تأمین جهانی آسیب می‌زند.

گروه شبه نظامی «حوثی‌های یمن» متعهد شده است که تا پایان درگیری و رفع محاصره غزه به حملات خود در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

Sea-Intelligence تاخیرهای فعلی کشتی‌ها را در مقایسه با چندین سال گذشته (دوران همه گیری) تجزیه و تحلیل کرد؛آمارها حاکی از آن است که ترانزیت طولانی‌تر کالاها به دلیل انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ و استفاده از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا، تأثیر بیشتری بر حمل کانتینری بنادر نسبت به دوره کووید-19 داشته است.

بر اساس این گزارش، ظرفیت کشتی طی بحران کنونی به قدری کاهش یافته که به دومین بحران در سال‌های اخیر تبدیل شده است. تنها رویدادی که تأثیر بیشتری داشت، مسدود شدن کانال سوئز توسط کشتی کانتینری Ever Given در مارس 2021 بود. این حادثه به مدت 6 روز ادامه داشت و باعث شد صدها کشتی متوقف و طبق گزارشات، تجارت جهانی روزانه 9 میلیارد دلار آسیب ببیند.

طبق گزارش Sea-Intelligence و سایر سازمان‌های دریایی؛ تخمین زده می‌شود که تقریباً 10 درصد از ناوگان جهان در حال حاضر در خدمت نیستند. افزایش خطر حمله در دریای سرخ، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده است از کانال سوئز، به عنوان سریع‌ترین مسیر باری آسیا به اروپا اجتناب کنند.

جالب توجه است که خطوط دریایی معمولاً 15 درصد از حمل و نقل تجاری جهان را تشکیل می‌دهد.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array