به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت خام به دلیل بحران بانکی اروپا و نگرانی‌های مربوط به پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت خام کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه با کاهش سهام بانکی اروپا و پس از اینکه جنیفر گرانهولم (وزیر انرژی آمریکا) گفت، پر کردن ذخایر استراتژیک این کشور (SPR) ممکن است چندین سال طول بکشد، کاهش یافت. روز جمعه، معاملات آتی WTI  تحویل ژوئن به 70.12 دلار رسید که 0.90 دلار یا 1.27 درصد کاهش داشت. البته این قیمت از پایین‌ترین سطح ثبت شده روزانه در کانال 67.02 دلار بالاتر بود. صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) با کاهش 0.01 دلاری یا 0.02 درصدی به 60.98 دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته 3.8 درصد افزایش یافت. در هفته منتهی به 17 مارس، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) بیشترین افت خود را در چند ماه گذشته ثبت کرد.

نفت خام

دلار قوی و بحران بانکی اروپا معاملات آتی نفت خام را تحت تأثیر قرار داد

معاملات آتی نفت خام تحت تأثیر بحران بانکی اروپا قرار گرفت و فروشندگان در طول جلسه معاملاتی روز جمعه (24 مارس، 4 فروردین) واکنش نشان دادند. در همین حال، اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده با خرید بالا افزایش یافت و دلار آمریکا را کاهش داد تا نفت خام دلاری برای خریداران خارجی جذاب‌تر شود.فشار فروش با بحران بانکی اروپا (شامل بانک های کردیت سوئیس و بانک دویچه) تقویت شد، و این نگرانی را به وجود آورد که با بزرگترین بحران از زمان بحران مالی سال 2008 روبرو هستیم.

در واکنش به این تحولات، جانت یلن (وزیر خزانه داری ایالات متحده) صبح روز جمعه یک جلسه اضطراری را در شورای نظارت بر ثبات مالی تشکیل داد.

کاخ سفید در پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت (SPR) با چالش‌هایی مواجه است

 در ماه اکتبر، کاخ سفید برنامه‌های خود را برای خرید نفت جهت پر کردن ذخایر استراتژیک (SPR) با قیمت 67 تا 72 دلار در هر بشکه اعلام کرد. با این حال، گرانهولم (وزیر انرژی) اعلام کرد که پر کردن مجدد SPR در سال جاری به دلیل سطح پایین ذخایر(کمترین میزان از سال 1983)، پس از فروش سال گذشته توسط رئیس جمهور بایدن، چالش برانگیز خواهد بود. گرانهولم این اطلاعات را روز پنجشنبه به قانونگذاران انتقال داد.

گلدمن ساکس به تقاضای قوی چین اشاره و اعلام کرد بزرگترین واردکننده نفت جهان تقاضایی بیش از 16 میلیون بشکه در روز دارد. با این حال، این تقاضا به کاهش کاهش قیمت نفت کمک کرد. در مقابل، الکساندر نواک (معاون نخست وزیر روسیه) کاهش تولیدی به میزان 500 هزار بشکه در روز از سطح تولید 10.2 میلیون بشکه در روز را برای ماه فوریه اعلام کرد. نواک اظهار داشت که روسیه قصد دارد بین مارس تا ژوئن 9.7 میلیون بشکه در روز تولید کند که کمتر از آن چیزی است که مسکو قبلاً اعلام کرده بود.

خلاصه

  • معاملات آتی نفت خام تحت فشار بحران بانکی اروپا و تقویت دلار آمریکا قرار گرفت و قیمت را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر کرد.
  • کاخ سفید امسال با چالش‌هایی در زمینه پر کردن ذخایر استراتژیک (SPR) به دلیل سطح پایین ذخایر مواجه است که در کمترین میزان  خود از سال 1983 قرار دارد. میزان ذخایر، پس از فروش سال گذشته توسط بایدن (رئیس جمهور ایالات متحده) کاهش یافت.
  • گلدمن ساکس گزارش داد که میزان تقاضای چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان افزایش یافته و به بیش از 16 میلیون بشکه خواهد رسید، که این موضوع باعث کاهش قیمت نفت خام شد.
  • نواک (معاون نخست وزیر روسیه) اعلام کرد که روسیه از سقف تولید 10.2 میلیون بشکه در روز عقب نشینی و تولید خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. به این ترتیب سقف تولید این کشور بین مارس و ژوئن به 9.7 میلیون بشکه خواهد رسید که کمتر از مقادیر قبلی است.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

منبع: fxempire  

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array