به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل از ابزار هوش مصنوعی جدیدی رونمایی کرده که کاربران می‌توانند به‌وسیله آن موسیقی‌های خاصی را با الهام از بیش از 100 ساز مختلف تولید کنند.

این هوش مصنوعی جدید “Instrument Playground” نام دارد و در ابتدا کار خود را با پرسیدن سؤالاتی در زمینه “نوع آلت موسیقی مدنظر” و سپس “توصیف نوع موسیقی” (شاد، عجیب، غمگین و غیره) آغاز می‌کند.
پس از دریافت این دستورات اولیه، یک فایل صوتی نمونه 20 ثانیه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته این فایل موسیقی نمونه نیازمند تغییرات بسیاری خواهد بود و ممکن است در وهله اول حتی شامل نوع آلت موسیقی مدنظر کاربران نیز نباشد!

موسیقی به کمک هوش مصنوعی

بیش از 100 ساز موسیقی در دستان شما!

براساس پست جدید وبلاگ گوگل، این هوش مصنوعی جدید نتیجه تحقیقات و زحمات هنرمند ساکن در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هنر و فرهنگ کمپانی گوگل، سایمون دُووری می‌باشد. این ابزار جدید براساس مدل زبانی اختصاصی گوگل به‌نام MusicLM توسعه داده شده است. این مدل زبانی بزرگ متخصص در موسیقی در اوایل تابستان سال جاری به‌صورت عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته بود.

ابزار هوش مصنوعی Instrument Playground کاربران را به انتخاب یک ساز از بیش از 100 ساز موجود در این سیستم دعوت می‌کند. سازهای موجود در این برنامه از سراسر جهان انتخاب شده‌اند و سازهای کمتر شناخته‌شده‌ای مانند “وینا” از هند، “دی‌زی” از چین و “بریا” از زیمباوه را به دیگر افراد معرفی می‌کند.

در هنگام وارد کردن نوع آلت موسیقی و توصیف نوع موسیقی مدنظر، کاربران می‌توانند فایل موسیقی نمونه را در قالب “عاشقانه”، “شاد” و یا “دمدمی” دریافت کنند.

در لیست نمایش داده شده در تصویر زیر، سازهای بومی کشورمان از جمله سنتور، عود و رباب به چشم می‌خورد

ساز
تنوع سازهای موجود در هوش مصنوعی Instrument Playground

ویژگی‌های هوش مصنوعی Instrument Playground

البته که این ابزار موسیقی هوش مصنوعی هنوز جای کار دارد و شاید قادر نباشد 100% نوع محتوای مدنظر کاربران را به آنها تحویل دهد. برای مثال، ارسال دستور “موسیقی ساز توبای عصبانی” یک فایل نمونه از تک‌نوازی پرسروصدای سنج را تولید نخواهد کرد؛ بلکه نتیجه نهایی ترکیبی از صداهای ساز ارگ با ردپایی از ساز توبا خواهد بود.
نتیجه نهایی تحویل‌داده شده به کاربران معمولاً انتزاعی و کمی عجیب هستند. این فایل‌های نمونه عموماً حاوی لایه‌هایی از صدا هستند که هنوز کاملاً نتوانسته‌اند احساس مدنظر را منتقل کنند.

همچنین برخی از صفت‌های موردنیاز هنوز در این ابزار تعریف نشده‌اند. هنگام وارد کردن دستوراتی مانند “موسیقی توهم‌زا” یا “موسیقی نامتعارف و عجیب”، هوش مصنوعی Instrument Playground ارور می‌دهد.

ساز
تنوع تنظیمات ضرب، تن و فرکانس صوتی

پس از اینکه این ابزار فایل نمونه موردپسند کاربران را به آنها تحویل داد، دسترسی برای تنظیمات دیگر این فایل موسیقی باز خواهد شد. برای مثال تنظیمات مربوط به حال‌وهوا و تُن (Ambient)، ضرب (Beat) و فرکانس صوتی (Pitch) قابل شخصی‌سازی خواهند بود.
با دستکاری این تنظیمات، کاربران می‌توانند فایل موسیقی را براساس سلیقه شخصی و منحصربه‌فرد خود بازسازی و ایجاد کنند. همچنین امکان اضافه کردن صدای سازهای دیگری نیز به این فایل وجود دارد و درنهایت این نمونه در قالب فرمت wav قابل دانلود کردن است.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array