به گزارش ایران دکونومی، سال‌هاست که راه‌اندازی پروژه جستجوگر ملی یا بومی مطرح است، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که کاربران از پروژه‌های این اکوسیستم استقبال نکرده و در نهایت به خروجی مشخصی نرسیده است. سال ۱۳۹۸ بود که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که مسئولیت انجام تحقیقاتی را برعهده خواهد گرفت تا علت عدم موفقیت در این زمینه را مشخص کند، اما به تازگی محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که در یک سال گذشته این پژوهشگاه هیچ فعالیتی در این زمینه انجام نداده است و تحقیقات در خصوص جستجوگر بومی جزء اولویت‌های این پژوهشگاه نمی‌باشد.

او دلیل مشخصی را برای شکست استفاده از پروژه جستجوگر بومی بیان نکرده و فقط گفت که در یک سال گذشته هیچ فعالیتی روی این پروژه انجام نداده‌ایم و این پروژه جزء اولویت‌های ما نیست. هر موضوعی که اولویت باشد از سوی وزارت ارتباطات به ما ارجاع داده می‌شود، در یک سال گذشته این موضوع اولویت نبوده و کسی به ما تحقیقات روی آن را ارجاع نداده است. البته اگر کسی متولی جویشگر بومی در کشور شود ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

همچنین در این نشست خبری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تأسیس مرکز نوآوری برای حمایت از فعالیت استارتاپ‌ها خبر داده و گفت که به‌زودی با پتانسیل‌هایی که در این پژوهشگاه موجود است یک مرکز نوآوری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه ICT راه‌اندازی می‌گردد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چه میزان این پژوهشگاه روی پروژه‌های فناورانه براساس دستور وزیر ارتباطات سرمایه‌گذاری کرده است، بیان کرد که در سال گذشته حجم پروژه‌های فناورانه‌ای که آنها روی آن کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده‌اند، بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود. البته دقیق نیست که چه اندازه این سرمایه منتج به تولیدات محصولات بومی است.

رضوی‌زاده، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر این پژوهشگاه به‌عنوان بازوی پژوهشی و آموزشی وزارت ارتباطات است و می‌خواهد مغز متفکر و پیشران حوزه ICT باشد، تأکید کرد که قرار است مسائلی را که در قسمت‌های مختلف وزارت ارتباطات وجود دارد، شناسایی و برای حل آنها راه‌های خلاقانه پیدا کنیم. علاوه بر وزارت ارتباطات با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط هستیم و به شکلی نقطه اتصال وزارت ارتباطات با وزارت علوم محسوب می‌شویم.

این مسئول پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد که از وظایف دیگر ما آینده‌پژوهی در روند پیشرفت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و استخراج ایده برای کمک به سیاستگذاری کلان کشور بوده که یکی از دارایی‌های پژوهشگاه، آزمایشگاه‌های تخصصی در این مجموعه است که اکنون تعداد آنها به ۳۰ عدد می‌رسد. البته از این آزمایشگاه‌ها برای توسعه تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده صورت می‌گیرد.

او یکی از چالش‌های موجود در اکوسیستم ارتباطات را نبود تجهیزات یا سختی دسترسی به آنها بیان کرد که به گفته وی، پژوهشگاه برای پیشبرد پروژه‌هایی که در این بخش شکل می‌گیرد تجهیزات چند ده میلیاردی آزمایشگاهی خود را برای توسعه پایه برخی محصولات در اختیار شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان قرار می‌دهد تا دیگر نیاز نباشد در ابتدای کار خود چنین هزینه‌ای را بپردازند. در حوزه‌ فعالیت پژوهشگاه نیز می‌توان گفت که زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی مثل شبکه‌های نوری و ماهواره‌ای، یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌های پژوهشگاه می‌باشد. بخش دیگر امنیت بوده که تیم‌های متعدد در پژوهشگاه در این بخش فعالیت دارند.

در کنار همه این موارد به بخش تنظیم‌گری نیز ورود صورت گرفته است. رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رصد فناوری‌‌های نوین را از دیگر وظایف ذاتی پژوهشگاه ارتباطات دانسته و اضافه کرد که چهار سال قبل اولین پایلوت نسل پنجم اینترنت در این محل به مرحله اجرا درآمده بود. او با بیان این موضوع که پژوهشگاه ارتباطات در طراحی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی نقش پررنگی دارد، تصریح کرد که به زودی و با پتانسیل‌هایی که در پژوهشگاه وجود دارد یک مرکز نوآوری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه ICT راه‌اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر هم رضوی‌زاده اعلام کرد که یک مرکز مجزا برای هوش مصنوعی با عنوان «مرکز نوآوری هوش مصنوعی» به‌تازگی ایجاد شده است و هدف آن وارد کردن سریع‌ترین هوش مصنوعی در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور می‌باشد.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array