به گزارش ایران دکونومی، شب گذشته (پنجشنبه شب)، با انتشار ویدئویی از منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در اخبار تلویزیونی کشور، خبری مبنی بر حذف سامانه یکپارچه خودروها منتشر شد.

اما به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر،خود منوچهر منطقی خبر حذف سامانه یکپارچه خودرو را تکذیب کرد و شورای رقابت هم این خبر را جعلی خواند و آن را تکذیب کرد.

منطقی، معاون وزارت صمت پس از رسانه‌ای شدن گسترده سخنانش در رسانه‌ها گفتگوی دیگری را انجام داد و گفت که از حرف‌هایی که زده است، اشتباه برداشت شده است و این کار شیطنت‌ رسانه‌ای بوده است.

معاون وزارت صمت گفت: طبق تغییرات جدید، خودروسازان به صورت مستقیم و مستقل محصولات خود را در سامانه یکپارچه خودرو ثبت و بخشنامه فروش را اطلاع‌رسانی می‌کنند وعرضه خواهد شد، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود و تنها مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر از طریق سایت سامانه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نوبت‌دهی نیست.

 عرضه  مرحله سوم خودروها از طریق سامانه یکپارچه صورت پذیرد، اما در پی جلساتی که برگزار شده است، احتمالا طی چند روز آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری و منتشر خواهد شد و طی هفته‌های پیش‌رو مرحله سوم اجرایی می‌شود.

او همچنین تاکید کرد: با عملیاتی شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه می‌شود و تمام این فرایند همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت می‌گیرد.

مدیر روابط شورای رقابت نیز گفت: عرضه خودرو مانند قبل در بستر سامانه فروش یکپارچه ادامه خواهد داشت؛ و سامانه یکپارچه عرضه خودرو به‌ کار خود ادامه می‌دهد.

مزایای عرضه از طریق سامانه یکپارچه

۱- تخصیص عادلانه خودرو

۲- بالا رفتن امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به گونه‌ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ( پیش از عرضه در قالب سامانه یکپارچه) ١١.۵ میلیون نفر به ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده بودند!؛ درحالی که با عرضه یکپارچه خودرو، میزان ثبت نام‌کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به ازای عرضه ١٠٠ هزار دستگاه کاهش یافت و به عبارت دیگر، احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافت.

۳- شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

۴- رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره چکانی خودرو یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان

۵- شفافیت در اعلام فهرست رزرو در سامانه به منظور اجتناب از سوء استفاده‌های احتمالی از این فهرست

۶- افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array