به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال بایننس (Binance) روز 17 مارس (26 اسفند) اعلام کرد که موجودی بایننس یواس‌دی (BUSD) در صندوق وجوه امن برای کاربران (SAFU) را با ترو یواس‌دی (TUSD) و تتر (USDT) جایگزین کرده است. این حرکت در پاسخ به اقدام اخیر پاکسوس (Paxos)، مبنی بر توقف ضرب استیبل کوین بایننس یواس‌دی (BUSD) صورت می‌گیرد که منجر به کاهش ارزش بازار این دارایی شده است. بایننس در اطلاعیه خود نوشت:

«از آنجایی که پاکسوس دیگر BUSD جدیدی تولید نخواهد کرد، بایننس همه BUSDهای موجود در صندوق SAFU را با TUSD و USDT مبادله کرده است. این تغییر هیچ تأثیری بر کاربران نخواهد داشت و وجوه آنها در آدرس‌های قابل تأیید عمومی باقی خواهد ماند.»

گفتنی است که SAFU یک صندوق بیمه اضطراری است که در ماه جولای 2018 (تیر 97) توسط بایننس با هدف محافظت از وجوه کاربران در صورت بروز هرگونه نقض امنیتی یا رویدادهای پیش‌بینی نشده ایجاد شد. بایننس متعهد شد که درصدی از کارمزدهای معاملاتی را برای رشد این صندوق اختصاص دهد. در روز 29 ژانویه 2022 (9 بهمن 1400) ارزش این صندوق به حدود 1 میلیارد دلار رسید. افزون بر این، کیف پول‌های SAFU در ابتدا از بایننس کوین (BNB)، بیت کوین (BTC) و بایننس یواس‌دی (BUSD) که اکنون با TUSD و USDT جایگزین شده است، تشکیل شده بود.

تتر در بایننس

این صرافی به کاربران خود اطمینان داده است که این تغییر هیچ تأثیری بر آنها نخواهد گذاشت و وجوه آنها همچنان در آدرس‌های قابل تأیید عمومی نگهداری شده و BUSD همچنان پشتیبانی می‌شود. این صرافی اضافه کرد که از نزدیک بر این صندوق نظارت خواهد داشت تا مطمئن شود سرمایه کافی در آن وجود دارد و در صورت لزوم، این صندوق را با استفاده از وجوه خود به صورت دوره‌ای شارژ می‌کند.

روز 13 فوریه (24 بهمن 1401)، شرکت صادر کننده BUSD یعنی کمپانی پاکسوس تراست (Paxos Trust ) اعلام کرد: «چاپ BUSDهای جدید را متوقف می کند و این تصمیم از روز 21 فوریه (2 اسفند) مطابق با دستورالعمل‌ها و هماهنگی با اداره خدمات مالی نیویورک لازم الاجراست.»

چند روز پس از انتشار اخباری که مدعی می‌شد رگولاتورهای ایالات متحده شرکت پاکسوس و استیبل کوین بایننس یواس‌دی (BUSD) را با دقت مورد بررسی قرار داده‌اند، بایننس چیزی در حدود 50 میلیون دلار TUSD ضرب کرد. طبق داده‌های پلتفرم تحلیل داده اتراسکن (Etherscan)، این تراکنش روز 16 فوریه (27 بهمن) و دو روز پس از آن صورت گرفته است که چانگ پنگ ژائو (Chanpeng Zhao)، در رشته توییت روز 14 فوریه (25 بهمن) خود اذعان کند که این صرافی به دنبال تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌های استیبل کوین خود به غیر از BUSD است.

بایننس زیر ذره‌بین SEC

از آنجایی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز اقداماتی را علیه  BUSD صورت داده است، برخی از اعضای جامعه کریپتو این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا موضوع واقعی مورد بحث، استیبل کوین‌ها هستند یا مشکل اصلی بایننس است، زیرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه استیبل کوین دارای پشتوانه طلای پکس گلد (PAXG) متعلق به شرکت پاکسوس هیچ اقدامی انجام نداده است.

برای مثال یکی از کاربران کریپتو توییتر گفته است:

«این نکته بسیار ظریفی است. پاکسوس به طور خاص به خاطر ضرب BUSD هدف قرار گرفته است، نه استیبل کوین خود آن. دید خود را وسیع‌تر کنید، خواهید دید که اف تی ایکس (FTX) سقوط کرد و اکنون رگولاتورها ناگهان به دنبال بایننس هستند. به نظر می‌رسد یکی از همدستان توطئه علیه بایننس به آنها خبر می‌دهد.»

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array