به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در ادامه روند صعودی بازار کریپتو، توکن بومی صرافی بایننس یعنی بایننس کوین (BNB) با جهشی 62 درصدی در طی 30 روز، موفق شد به بالاترین سطح خود طی 2 سال گذشته رسیده و از محدوده 489.50 دلار عبور کند. این حرکت، جایگاه این ارز رمزپایه به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، به استثنای استیبل کوین‌ها، را تثبیت کرد. برخی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در جریان این موج صعودی، عبور قیمت BNB از مقاومت 500 دلار اجتناب‌ناپذیر است، اما آیا واقعاً این رالی ادامه خواهد داشت؟

تاثیر انکارناپذیر صرافی بایننس و سرنوشت ژائو بر قیمت بایننس کوین (BNB)

با توجه به چالش‌های حقوقی پی‌درپی صرافی و به‌ویژه پس از اینکه موسس و مدیر عامل سابق آن، چانگ پنگ ژائو (CZ) در ماه نوامبر ناچار شد دربرابر قانون تسلیم شده و از سمت خود کناره‌گیری کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران تردید داشتند که بایننس کوین (BNB) حتی بتواند سطوح فعلی را دوباره لمس کند. در واقع این مشکلات قانونی آینده توکن BNB را با تردید مواجه کرد.

باوجود اینکه صدور حکم نهایی برای ژائو به تعویق افتاد، این واقعیت که بایننس با کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) در دسامبر 2023 تسویه حساب کرد، به کاهش عدم اطمینان در مورد آینده بایننس کوین (BNB) کمک نمود.

از سوی دیگر، همزمان با افزایش کم‌سابقه حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال، برخی از صرافی‌های بزرگ، از جمله کوین‌بیس، با قطعی‌های متعدد مواجه شدند که با موجی از انتقادات از سوی بخش‌های مختلف همراه شد. این در حالی است که طبق گزارش‌ها، معاملات بایننس هنوز تحت تاثیر این فشار قرار نگرفته است.

به نوعی، بخشی از موفقیت بایننس، که رهبری بازار از نظر حجم معاملات اسپات و مشتقات را برعهده دارد، ناشی از موتورهای معاملاتی و سرورهای قوی آن، حداقل در مقایسه با کوین بیس است . در نتیجه، کاربران تشویق می‌شوند برای بهره‌مندی از کاهش هزینه‌های معاملاتی و امکان مشارکت در پلتفرم این صرافی، توکن بومی آن را خریداری کنند.

رالی بایننس کوین (BNB) به پشتوانه افزایش فعالیت‌های درون زنجیره‌ای

بخش زیادی از کاربردهای BNB به شبکه BNB Chain برمی‌گردد. سپرده‌های قرارداد هوشمند شبکه، که با معیار کل ارزش قفل شده (TVL) اندازه‌گیری می‌شود، طی 30 روز گذشته حدوداً 47 درصد کاهش یافته است.

کل ارزش قفل شده بایننس کوین
کل ارزش قفل شده (TVL) در BNB Chain ؛ منبع: DefiLlama

داده‌ها نشان می‌دهد که 12.8 میلیون واحد توکن BNB در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) این شبکه واریز شده است که به طور قابل توجهی کمتر از رکورد 19.4 میلیون ثبت شده در اوایل سال 2023 است. جالب است بدانید در همین مدت، سولانا 20 درصد افزایش TVL را تجربه کرد.

البته می‌توان اینگونه استدلال کرد که برخی از برنامه‌های کاربردی خاص، مانند بازارهای NFT و تجمیع‌کننده‌های امور مالی غیرمتمرکز به مبالغ سپرده زیادی نیاز ندارند. بنابراین، اندازه‌گیری حجم فعالیت می‌تواند معیار بهتری برای سنجش استفاده از شبکه باشد.

حجم معاملات 30 روزه  بایننس کوین
مقایسه بلاکچین‌های مختلف بر اساس حجم معاملات 30 روزه در دپ‌ها. منبع: DappRadar

جهش اخیر قیمت بایننس کوین (BNB) به دلیل افزایش 41 درصدی حجم معاملات دپ‌ها (DApp) در شبکه BNB Chain طی 30 روز گذشته بوده است به‌طوری‌که این شبکه بلاکچین را به رتبه سوم در میان بلاکچین‌های برتر رسانده است. علاوه بر این، BNB Chain از نظر تعداد آدرس‌های فعال روزانه در دپ‌ها (DApp) نیز عملکرد قابل توجهی داشته و به رقم قابل توجه 5.6 میلیون رسیده است.

تجزیه و تحلیل دقیق‌تر کیفیت فعالیت‌های درون زنجیره‌ای در شبکه BNB Chain و تأثیر بالقوه صرافی بایننس پس از تجربیات ژائو، عوامل مهمی هستند که هنگام بررسی پتانسیل صعود بایننس کوین به بالای 500 دلار باید مد نظر قرار داد. با این حال، داده‌های اولیه صعودی به نظر می‌رسند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array