به گزارش ایران دکونومی، براساس گزارشی که از بانک مرکزی منتشر شد، به ۳۶۰ شرکت دانش‌بنیان ۷۳۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۷هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان پرداخت شده است. این تسهیلات در هر فقره به صورت میانگین ۹میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گزارش شده است. ارزش جاری تسهیلات پرداختی در ماه اول امسال ۷۱.۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ بوده است.

گفته می‌شود میزان تسهیلات فروردین ۱۴۰۲ از تمامی ماه‌های یک سال اخیر به جز فروردین ۱۴۰۱ کمتر بوده است که دلیل این مسئله را می‌توان مربوط به تعطیلات نوروز دانست.

طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۸ هزار و ۴۹۳ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند. با این حساب ۴.۲ درصد این شرکت‌ها در فرودین ماه موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

طی ۱۲ ماه سال گذشته نیز به ۲ هزار و ۱۱۳ شرکت دانش‌بنیان مبلغی حدود ۱۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. بنابراین حدود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در سال گذشته موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی نشده‌اند.

در میان بانک‌‌های پرداخت‌کننده، بانک ملت با حدود ۱۵۹۰ میلیارد تومان، تجارت با هزار و ۵۰ میلیارد تومان و سامان با ۹۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در میان سه بانک با بیشترین پرداختی‌ها قرار گرفته‌اند.

مانده تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ به رقمی حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وام شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلاتی است که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و به منظور کمک به اشتغال و صنایع خلاق و افزایش فروش کالاهای دانش بنیان به این شرکت‌ها اعطا می‌گردد.

بانک‌ها و موسسات مالی، پیش از اعطای تسهیلات توسعه اشتغال به این شرکت.ها، آن‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند تا میزان بدهی و وضعیت حساب آن ها مشخص شده و دارای نمره و رتبه اعتباری شوند. هرچه این نمره و رتبه بالاتر باشد، وام سریع‌تر و با سود کمتر پرداخت می‌شود.  

اعطای وام به شرکت های دانش بنیان مطابق تبصره 16 قانون بودجه سال قبل که برای کمک به اشتغال و صنایع خلاق و افزایش فروش کالاهای دانش بنیان، از طریق بانک‌های ارائه دهنده این تسهیلات می‌باشد، دارای شرایطی است، از جمله اینکه این وام، تنها یکبار به هر شرکت پرداخت می‌شود و در صورت وجود تقاضا بیشتر از اعتبار در نظر گرفته شده، اولویت اعطای تسهیلات توسعه اشتغال با مناطق محروم می‌باشد.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array