به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) که برای شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، یک شرکت مالی مهم به شمار می‌رفت، روز دهم مارس (19 اسفند) از سوی ناظر کمیسیون مالی کالیفرنیا تعطیل شد. این اولین بانک بیمه شده توسط شرکت بیمه سپرده فدرال است که در سال 2023 ورشکست می‌شود.

سازمان نوآوری و حفاظت مالی کالیفرنیا بدون اینکه به دلایل پشت این تصمیم اشاره‌ای داشته باشد، تأیید کرد که دستور تعطیلی بانک سیلیکون ولی داده شده است. این رگولاتور کالیفرنیایی برای محافظت از سپرده‌های بیمه شده، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) را به عنوان نهاد دریافت کننده منصوب کرد.

در بیانیه رسمی منتشر شده در این خصوص آمده است: “سپرده‌گذاران حداکثر تا صبح روز دوشنبه 13 مارس 2023 (22 اسفند) به کلیه سپرده‌های بیمه شده خود دسترسی کامل خواهند داشت”. طبق توضیحات این رگولاتور، سپرده‌گذاران بیمه‌نشده  برای مقدار باقیمانده وجوه بیمه‌نشده خود گواهی دریافت می‌گیرند و زمانی که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تمام دارایی‌های بانک سیلیکون ولی را فروخت، واجدشرایط پرداخت سود سهام بعدی خود خواهند بود.

لازم به ذکر است که بانک سیلیکون ولی، که با نام اختصاری اس وی بی (SVB) نیز شناخته می‌شود، 17 شعبه در سراسر کالیفرنیا و ماساچوست داشته است. تمامی شعب و دفتر اصلی این بانک در تاریخ 13 مارس (22 اسفند) برای تسهیل دسترسی سپرده گذاران باز خواهند بود.

اس وی بی (SVB) یکی از 20 بانک بزرگ ایالات متحده به لحاظ کل دارایی محسوب می‌شود. گفتنی است که این بانک خدمات مالی بسیاری را برای چندین شرکت سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزهای دیجیتال از جمله اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) و سکویا کپیتال (Sequoia) ارائه کرده است.

توقف معاملات سهام بانک سیلیکون ولی

سقوط این بانک خیلی سریع اتفاق افتاد؛ به طوری که کمتر از 48 ساعت پس از اینکه مدیریت آن اعلام کرد که برای تقویت عملیات نیاز به جمع آوری 2.25 میلیارد دلار سهام دارد، روند افت ارزش سهام آغاز شد. این اعلامیه بخشی از تازه‌ترین گزارش مالی سه‌ماهه اس وی بی (SVB) بود که در آن از فروش 21 میلیارد دلار اوراق بهادار با ضرر 1.8 میلیارد دلاری پرده‌برداری شده بود.

سقوط سهام سیلیکون ولی

سهام SIVB در ابتدای هفته با قیمت 280 دلار معامله می‌شد. قبل از توقف معاملات نیز ارزش آن به 106.08 دلار رسیده بود. منبع: Yahoo Finance

گفتنی است که معاملات سهام اس وی بی (SIVB) روز 9 مارس (18 اسفند) به دلیل نوسانات شدید متوقف شد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، افت 60 درصدی ارزش سهام، بزرگترین سقوط یک روزه‌ای است که تاکنون مشاهده شده است.

شکست ناگهانی بانک سیلیکون ولی انبوهی از اظهارنظرها را از سوی کسب و کارها و سیاستگذاران مختلف در پی داشت. ماکسین واترز (Maxine Waters)، نماینده ارشد دموکرات در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: “من به شدت نسبت به شکست بانک سیلیکون ولی، که دومین ورشکستگی بانکی بزرگ در تاریخ ایالات متحده است، احساس نگرانی می‌کنم.” وی افزود:

“من از نزدیک با اعضای کمیته و رگولاتورها دیدار کرده و اوضاع را با دقت زیر نظر دارم تا خودم و سایر اعضا بتوانیم در جریان آخرین اخبار مربوط به تعطیلی بانک سیلیکون ولی (SVB) توسط سازمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI) و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) که به عنوان گیرنده منصوب شده است، قرار بگیریم.”

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبعcointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array